Hur gör man?...
21.11.2018
Är 12 och undrar hur man kan masturbera genom att lägga saker in i slidan. Jag har provat lägga in fingret men jag förstår inte hur jag ska hitta "g spot". När jag lägger in fingret så vet jag vilket håll men inte var. Jag drar upp och ner med fingret fast jag känner inget. Brukar masturbera med t.ex dusch så jag vet hur det känns men inte den andra... Har ni några tips på hur jag kan hitta "g spot" och det... Och föresten, är det normalt att masturbera i min ålder. Jag menar ingen av min vänner (tror jag) ens vet vad det är. Svara snart.. En tjej som undrar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.11.2018
Hej.
De allra flesta tjejer onanerar genom att smeka sig själva utanpå, dvs vid klitoris och blygdläpparna, eller genom att använda en vibrator eller duschen. Givetvis finns det också tjejer som onanerar genom att lägga upp saker i slidan - det finns inget rätt eller fel då det kommer till onani. MEN g-punkten är inte jämförbar med hur känslig klitoris är utanpå kroppen.
G-punkten känns oftast inte speciellt mycket. Ibland kan man känna att slemhinnan känns lite annorlunda just där, men inte nödvändigtvis så mycket att det skulle vara någonting man reagerar över. Då det kommer till sex så fungerar alla olika, men jag tror att många förväntar sig att g-punkten skall vara lika känslig som klitoris är - vilket oftast inte är fallet. De flesta tjejer behöver nån form av stimulering av klitoris för att få orgasm.
Jag tycker att det är helt okej om du vill utforska din g-punkt och insidan av slidan lite. Var noggrann med att föremålen är hela och rena, och att det inte kan lossna färg eller kemikalier från dem - sen är det bara att testa sig fram.
Och det är ingenting ovanligt alls med att onanera i din ålder. Det är helt normalt och fullständigt okej. Det är fortfarande någonting som tjejer kanske inte talar så mycket om sinsemellan men jag tror INTE att du är den enda av dina kompisar som gör det.
Kram
Tessi