Hur göra när man blir gravid?
20.04.2019
Hej! Hur ska man göra när man blir gravid? Vart ska man ringa (bor i Vasa, är myndig.) om testet från mataffären visar att man är med barn? Vad händer efter att man har ringt? Har noll koll och vill inte bli behandlad som en idiot som inte vet att kondom skyddar mot graviditet... Vill bli behandlad som en kvinna i ett stadigt förhållande där båda parterna vill ha barn!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej,
Du kan nog vara ganska säker på att ingen kommer att behandla dig som en idiot. Om ni båda vet att ett barn är rätt för er just nu så är det ert beslut, och då är graviditeten ett lyckligt besked. Grattis till det!
Då du har testat positivt så kan du ring till mödrarådgivningen på det område där du bor. I Vasa är det olika rådgivningar beroende på vilken stadsdel du bor i, men det borde klarna vilket område du hör till om du kollar på Vasa stads hemsida. Oftast finns mödrarådgivningen i samma byggnad som det områdets hälsostation.
Då ringer du helt enkelt dit och säger att du har testat positivt. Hälsovårdaren/barnmorskan kommer att fråga när du hade din senaste mens, och på basen av det räknar hon ut när du skall komma på ditt första besök.
Du behöver inte ta någon stress över att du inte vet allting om hur det går till, det finns ju en första gång för alla även i detta och det är bara att fråga om någonting känns oklart.
Lycka till!
Kram
Tessi