Hur ska man onanera?
08.12.2019
Hej!
Jag är ganska ofta kåt och skulle vilja onanera! Men vet inte rikigt hur jag kan göra. Har försökt googla men hittar inte rikigt något bra. Har försökt lagt in 2 fingrar och gnuggat klintoris men får ingen orgasm. Har också tänkt på sexiga saker men händer inget... hur ska jag göra??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2019
Hej.
Alla tjejer har nog sitt eget sätt att onanera, så det är inte så lätt att ge ett tips som skulle passa alla. De flesta tjejer onanerar genom att smeka eller gnugga klitoris, antingen med handen eller med något föremål eller t.ex. duschen, medan andra tycker att det är skönt att lägga in fingrarna eller något föremål i slidan (obs, duschen skall du inte lägga in i slidan, det är inte bra för bakteriekulturen där).
Det blir antagligen svårare att ha det skönt om du är väldigt fokuserad på att du skall få orgasm. Jag föreslår istället att nästa gång du känner dig upphetsad så tar du tid och fantiserar om sköna saker medan du smeker dig själv i underlivet. Om det känns skönt så gör du rätt - du behöver inte fokusera på orgasm utan börja med att det skall kännas skönt. Om du lär dig vad just du tycker om så kommer det antagligen att vara lättare sen att faktiskt slappna av och få orgasm.
I t.ex. citymarket säljer de också några olika vibratorer (i samma hylla som kondomerna). De är knappast de bästa på marknaden men de ger antagligen en uppfattning om hur det kan kännas att onanera med vibrator. De kostar runt 30 euro, så kanske du skulle ge en sådan i julklapp till dig själv? Det finns ingen åldersgräns på att köpa dessa.
Lycka till.
Kram
Tessi