Inbillar jag mig?
12.08.2016
Jag hade oskyddat sex ett par gånger men bara en liten liten stund och så hade jag oskyddat ca en vecka innan jag skulle ha fått mens och nu har jag inte fått mens än, jag har inte regelbunden mens men är ändå orolig för att jag får någon slags av mensverk men jag får ingen mens! Kan det va för att jag är ganska orolig och tänker mycket och inbillar mig bara? GEI5

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.08.2016
Hej.
Nu är det ju så, att oskyddat sex är oskyddat sex, då spelar det faktiskt ingen roll om det är en liten stund eller en lång stund ni har hållit på. Som du säkert har hört så kan det komma några tusen spermier även med försatsen, d.v.s. med de droppar som kommer ur penisen redan innan utlösningen - så ALLTID om han är inne i dig utan skydd så finns det en risk att du kan bli gravid. Vidare så beror det förstås på när du har haft ägglossning, om du skulle ha råkat bli gravid. Ägglossningen brukar ju infalla mitt emellan två menstruationer, men eftersom du skriver att du inte brukar vara regelbunden så är det inte så lätt att veta.
Du har helt rätt i att det också kan bero på att du oroar dig att din mens är sen, och i nuläget är det helt enkelt inte så mycket annat du kan göra åt saken än att vänta, eller att testa dig. Om det känns som att din menscykel har varat längre än normalt så kan du testa dig.
Och skulle det nu vara så att du inte är gravid så tycker jag absolut att du skall kontakta en ungdomsmottagning och ordna med ett preventivmedel. Det handlar ju inte bara om att förebygga oönskad graviditet utan också om att du utsätter dig för risken att smittas av könssjukdomar varje gång du har oskyddat sex.
Jag håller tummarna för att du inte skall vara gravid och hoppas på att du tar bättre hand om dig själv och preventionen i fortsättningen <3
kram
Tessi