Jobbigt i min vagina efter sex...
16.09.2018
Hej att jag hade sex för en vecka sen och efter det har jag haft att det gör så himla ont när jag ska kissa och efter stt jag har kissat det har nu gått om men jag hade sex igår vi använde både kondom och utan han kom inte i mig. Varför börjar det svida som in i jag vet inte vad där nere efter att jag har haft sex det gjorde det int första gången hjälp mig det är jätte jobbigt att det tar nästan en vecka att reda upp min vagina efter sex... hjälp mig!!!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2018
Hej.
Det är inte riktigt lätt att veta varför du får så ont efter sex. Det finns många saker jag skulle vilja fråga av dig, för att förstå bättre, men jag försöker ge lite olika alternativ på vad det kan röra sig om. Men jag tror inte att smärtan har någonting som helst att göra med graviditet.
Du skriver att det gör ont då du kissar och efter att du har kissat, det kan förstås röra sig om symtom från urinröret/blåsan, men isåfall är det inte riktigt sannolikt att de skulle gå över av sig själv varje gång som du beskriver. Därför låter det mer sannolikt att smärtan då du kissar beror på att du har små sår vid slidöppningen som svider.
Såren i sig kan antingen bero på att du har en infektion, eller att ditt pH-värde i slidan är fel - vilket gör att slemhinnorna är skörare och lättare brister. Har du några andra symtom, t.ex. avvikande flytningar. Svampinfektion kan ge samlagssmärta, i de fallen brukar flytningarna bli tjocka och vitaktiga. Om flytningarna luktar illa så är det antagligen inte svampinfektion utan någon annan infektion.
En annan fråga är hur du sköter din intimhygien i största allmänhet. Tvätta dig i underlivet med vatten en gång om dagen. Använd aldrig tvål i underlivet eftersom den torkar ut slemhinnorna och irriterar huden. Du kan testa att smörja underlivet med olija (t.ex. babyolja eller ceridalolja) som ofta lugnar irriterade slemhinnor. Använd trosor av bomull, inte syntetmaterial, och sov utan trosor. Då ni har haft sex är det viktigt att du tvättar dig, och smörjer dig med olja. Då brukar slemhinnorna lugna sig snabbare.
Sen är det ett faktum att spermans pH-värde är helt annorlunda än slidans. Så om han kommer i dig utan kondom så kan det lätt röra till situationen i slidan. Det är ju också möjligt att sprickorna uppstår för att din kille är ganska stor, eller för att han kommer in i dig för snabbt - innan du är helt redo. Men med tanke på hur otroligt flexibel slidan är så brukar den väldigt snabbt "vänja sig" vid att töjas ut. Även om man själv upplever att man blir tillräckligt våt så kan man med fördel använda glidmedel. Glidmedel gör allting roligare, både som förspel och vid själva samlaget.
Min gissning är att problemet beror på sprickor vid din slidöppning, och att sprickorna uppstår för att du är lite torr (med torr avser jag slemhinnorna, inte det att du inte skulle bli våt då du är upphetsad, det är två olika saker.) Jag föreslår alltså att du börjar med att tvätta dig alltid efter sex och smörja in underlivet med olja. Oljan kan du lägga ett par gånger om dagen, så länge du känner att det finns behov.
Om situationen inte skulle bli bättre så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen på din hemort eller din skolhälsovårdare. Man kan kolla upp att det inte rör sig om en infektion med ett enkelt prov, och på så sätt förhoppningsvis snabbt hitta en lösning.
Kram
Tessi