Kan det vara graviditet?
09.01.2021
Hej jag går på p-piller men för mer än 1 vecka sedan slarvade jag med mina tabletter då jag glömde dom i typ 4 dagar och hade oskyddat sex dom dagarna. Nu är jag hård i magen och svullen mage, illamående och vet att det är för tidigt att ta test och känner min kropp väldigt bra så känner att något är lite fel. Vad ska jag göra? Rädd tonåring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2021
Hej,
Precis som du skriver så är det för tidigt att testa, så det finns inte mycket du kan göra just nu annat än att vänta. De symtom du upplever beror mer sannolikt på att du är nervös och på att hormonnivåerna är röriga än på att du är gravid. Din kropp skulle sannolikt inte känna av graviditeten tillräckligt mycket ännu för att du skulle ha symtom på den, men eftersom du var utan piller i fyra dagar så är det ganska troligt att du kan märka av det.
Vänta tills det gått tre veckor och sedan testar du dig. Var noggrann med dina piller fram tills dess och använd kondom samtidigt eftersom du var utan piller i flera dagar så ditt skydd kan vara påverkat. I fortsättningen kan du också överväga om du borde använda något annat skydd än p-piller, t.ex. p-ring eller spiral - som du inte behöver komma ihåg alla dagar. Om dessa känns som ett alternativ kan du ta upp det till diskussion på ungdomsmottagningen.
Försök att hålla dig lugn. Eftersom flera piller glömdes så kan det hända att din mens påverkades av det - så du bör testa dig oavsett om du får mens eller inte bara för att vara på den säkra sidan.
Kram,
Tessi