Kan stor penis vara ett problem
06.05.2021
Hallå! Jag har en fråga om sex och att ha en större penis. Jag är fortfarande oerfaren men jag är orolig om min storlek nästan 21 cm och typ av tjock kan vara ett problem? Samuel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.05.2021
Hej,
Det finns för- och nackdelar med allt, som man brukar säga. Ofta tycker jag att man idag hör att killar önskar att de hade en större penis, och att "ju större desto bättre", men som du säkert har räknat ut själv så finns det vissa saker man måste tänka på.
21 cm är betydligt större än genomsnittet - men det är inte kolossalt stort. Om du är heterosexuell så är fördelen med tjejens underliv att slidan är väldigt elastisk, så det brukar inte innebära ett bestående problem. Däremot är det möjligt att det är någonting som är värt att tänka på första gångerna ni har sex att ta det långsamt, att hon skall vara tillräckligt upphetsad och avslappnad innan du kommer in i henne och att ni skall använda glidmedel. (glidmedel har tidigare rekommenderats mest för äldre kvinnor eller vid analsex men jag tycker att alla borde använda det, allt från massage till onani eller alla former av penetrativt sex blir roligare med glidmedel.) Det kan också hända att du inte kan komma in i henne med din fulla längd då ni har sex första gångerna - lite beroende på hur hon är byggd. Men igen en gång skall vi minnas att kvinnors kroppar är tänkta att kunna föda barn så med rätt övning så löser det sig.
Vid analsex är det egentligen samma sak. Det kräver att du tar mer ansvar än du skulle behöva göra om du var 14 cm, eftersom du sannolikt kommer att behöva ta längre tid på dig för förspel. Vid analsex är det ännu viktigare att du kommer in långsamt, och att det är mottagaren som bestämmer takten. Om det gör ont skall ni pausa eller backa och vänta.
Oralsex brukar lösa sig rätt snabbt eftersom munnen som öppning är större, men det är nog en teknikfråga då också att lära sig slappna av i käkarna så att man inte blir så trött.
På ett generellt plan så tycker jag inte att du skall oroa dig, för jag tycker att det säger mycket om dig som person redan att du skriver och frågar. Med andra ord så tror jag att du kan ta det ansvar som behövs i ditt fall - och det finns absolut ingen anledning att tro att inte ditt sexliv skulle bli helt super. I bästa fall hittar du en person du trivs med och ni kan tillsammans lära er hur ni skall göra. Bra sex handlar till största delen om kommunikation och det att man vill ge och ta emot njutning - inte om storleken på ens könsorgan.
Kram,
Tessi