Känner mig dålig på sex och blir stressad av det
15.04.2018
Hej!
Jag och min kille har varit tillsammans i snart ett år och vi ligger med varandra med jämna mellanrum.
I början störde det inte mig att jag inte kom samt att allting inte var bra eftersom det var första gången för mig och allt var nytt. Men nu irriterar det mig lite och jag blir stressad av det.
Jag känner mig skitdålig som inte kommer när vi ligger och han har ju försökt med bland annat händer och tunga. Det hjälper inte. Ibland är jag nära men då känns det som om jag "inte vågar" gå hela vägen. Det känns nämligen så privat, personligt och sårbart. Ingen har sett mig komma förr.
Han säger att det skulle vara hett att se mig komma men jag är ändå tveksam och på något sätt lite rädd för att bli "recenserad". Dessutom känns det väldigt privat och sårbart och därför skulle jag vara extra känslig för "kritik". Liksom, jag kan inte rå för att jag låter en del eller att jag rycker till med kroppen när jag kommer. Tänk om han tycker att det ser konstigt ut fast han säger att det skulle vara hett? Inte heller vågar jag onanera när han ser på för det känns så privat och pinsamt på något sätt.
Han säger att han vill att jag har det skönt och att han är villig att "hålla på" länge med handen eller tungan om det behövs. Ändå är jag lite tveksam och jag vill inte att han ska tycka att det är jobbigt att hålla på i typ en halvtimme eller nåt (jag är inte den typen som kommer efter fem minuter). Liksom att om hans tålamod skulle orka till det. Vill inte att han ska tycka det är jobbigt.
Jag blir stressad av det här så mycket att jag liksom kan låsa mig helt . Det är svårt att slappna av och bara "let it go". Tror den här stressen kom av att han nångång i höstas sa att han skulle vilja se mig komma och njuta. Den här stressen har bara blivit värre med tiden och det gör att jag inte blir lika tänd som tidigare. Ibland händer det att jag ligger där och känner hur allting bara låser sig. Det stressar också mig att han vill att jag njuter. Jag är också ibland lite rädd för att det ska göra ont.
Dessutom hör jag ju ofta från andra tjejer hur skönt de har när de ligger. Det skapar stress hos mig eftersom jag inte alls kan känna igen mig i hur skönt det är eftersom jag har ju aldrig haft så!? Ibland har jag råkat ut för att samlag gör ont. Att jag inte alltid haft skönt får mig att känna att jag är dålig.
Är ju liksom van vid att prestera på många områden, bland annat i skola och jobb, att prestationsångesten till och med följer in mellan lakanen. Att jag skulle också måste vara "duktig" och bra.
Ibland tänker jag att jag kan väl skita i min egen njutning och kan väl istället tillfredsställa honom (jag försöker få honom att njuta och det lyckas typ nästan alla gånger). Det känns som om det aldrig lyckas med mig och att min njutning inte är viktig utan det är något sekundärt. Emellanåt känns det hopplöst och att jag aldrig kommer få känna på dedär med att sex kan vara najs.
Känner mig helt som dynga. Sex ger mig ångest nuförtiden. Dålig i sängen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.04.2018
Hej.
Det är nog många unga tjejer som känner som du. Sem målas ofta upp till att vara himlastormande och fantastiskt, och det kan det vara, men det är nog också ett område där det ofta överdrivs mycket och där man är sårbar på ett helt annat sätt än i andra situationer, precis som du skriver.
Förväntningarna är höga, både på sig sig själv och på partnern. Och all form av stress är negativt då det handlar om sex, eftersom det lätt hämmar oss. Att ligga med en person är väldigt intimt, väldigt privat - och så skall det ju vara, men det skapar också en stor press på att det borde vara på ett visst sätt. Att man borde "klara av" saker, vilket ofta leder till onödig stress. (t.ex. att man borde "klara av" att komma, att man borde få "rätt sorts orgasm", att man borde få fontänorgasm, att man inte vill ha fontänorgasm, att man inte blir tillräckligt våt, att man blir för våt o.s.v. o.s.v.)
Visst skulle det vara roligt om du kom tillsammans med honom. Jag tror att han skulle tycka att det var hett, precis som du skriver, oavsett hur du ser ut eller låter. Så den delen av stressen tycker jag att du skall försöka släppa. Det är ju DIG han är tillsammans med och DIG han vill ge njutning till. Du behöver inte oroa dig över att det skulle vara "fel" på något sätt eftersom du är du.
Det är ju svårt att veta varför det ibland har gjort ont för dig, men det ligger ganska nära till hans att tro att det beror på att du spänner dig. Antingen det, eller också att han kommer för djupt in och att det därför gör ont. Smärtan i sig är antagligen inte farlig, eller ett tecken på att någonting är "fel", men kroppen minns smärta, så om man spänner sig för att man är rädd att det skall göra ont, och det sedan gör ont, så kommer man antagligen att spänna sig ännu mer och då kan det bli en ond cirkel. Det betyder inte att läget är hopplöst och att du aldrig kommer att njuta, utan bara att ni får försöka stanna upp och fundera lite.
Ta tid på er. Försök fokusera på att slappna av, och att njuta. Att njuta är inte nödvändigtvis samma sak som att få orgasm. Försök att hitta njutningen i själva sexet, i beröringen och närheten, och i att se hans njutning. Sen då du lyckas slappna av så tror jag att du själv har lättare att komma. För precis som du skriver så finns det antagligen en spärr som gör att du har svårt att komma tillsammans med honom, eftersom du verkar bära på osäkerhet då det kommer till att "släppa loss". Att slappna av är bara delvis viljestyrt, och det är lättare sagt än gjort att bara "släppa kontrollen". Men börja med att försöka vara närvarande i stunden, att inte hänga upp dig på hans förväntningar eller dina egna, utan bara att känna och låta det föra dig. Gör det som känns skönt och det din kropp talar om för dig att den vill. Tillåt dig själv att ha sex utan att tänka alls - utan bara känna.
Jag tror inte alls att läget är hopplöst eller att du är "dålig i sängen", men dina negativa tankar om dig själv gör ingen nytta. Då de dyker upp får du stoppa dem genom att istället känna och fokusera på allt det som känns bra. Jag tror att det kan vara nyckeln till att släppa taget om kontrollen. Tala snällt med dig själv!
Många kramar
Tessi