Kix 14
03.03.2021
Hej kix,
Tack för svaret du gav! Det klarnade upp mycket i mitt huvud det som du beskrev i det förra inlägget.
Fram tills innan vi började diskutera med varandra så va de rätt jobbigt att tänka så mycket. Man kan säga att de började för något år sedan med att tänka på riktigt på ens egna beteenden och varför jag tänker på detta viset. Istället för att få rådgivning av någon så valde jag att googla på saken vilket inte gjorde det mycket bättre. När jag började i högskolan hösten 2019 så träffade man många nya människor. Efter hand så visade det sig att många har det svårt, är deprimerade och har ångest problem. En hade till och med en psykossjukdom. Efter att ha tagit lära om hur människor i ens omgivning mår så började jag då att tänka efter, om mina tankar och beteenden är ok eller ej. Allt det som jag skrivit och frågat dig om: bearbetandet, hur jag reagerar på vissa saker och hur/varför jag tänker så, tänkte jag hela tiden fram tills nu om det var något som var fel på mig. Då många människor mår dåligt idag så tänkte jag om jag själv har mentala problem. När jag googlade på saken så genomsyrade min hypokondri. Jag tog åt mig direkt av det som står på nätet och det blev som att jag framkallade symptom på olika saker. Jag typ överanslyserade mitt sinnesintryck, läste jag om ångeststörningar, depression, schizo osv hamnade jag i någon sorts ond cirkel där jag direkt trodde, ok jag tror jag har mentala problem, jag kommer nog att drabbas. Efter att fått klart för sig vissa saker så är det rätt lugnare nu och jag har börjat att förstå vem jag är och hur jag fungerar (personligheten och utvecklingen). Mina föräldrar har alltid sagt att jag är intelligent. Vilket kan stämma med det som du skrev i punkt 3 med att vissa kan gå in och förstå saker på riktigt.
Det finns dock en sak kvar som jag har att säga på det sistnämnda, det kanske går in under punkt 3 i det du skrev men jag kan förklara så du förstår. Jag tänkte gå in mer på djupet i det. Om vi tar droger som exempel, i högstadiet så hade vi undervisning i det. Vi lärde oss om risker och hur det ser ut. Vi såg en filmklipp där ungdomar smiter hemifrån på nätterna och ska köpa knark. Jag tog åt mig på något konstigt sätt och kunde efteråt på nätterna ligga i sängen o fundera på om jag ska gå o köpa knark fast jag vet innerst inne att jag inte skulle göra det. Ett annat exempel är när det var en tjej som hade tagit en överdos på skolavslutningen. Jag kunde efteråt, när vi skulle ha skolavslutning, sitta där med ångest och tro att jag skulle göra det med. Efter det så satte jag mig ner och började tänka varför folk gör sånna saker. När vi gick igenom orsakerna, dåligt självförtroende, grupptryck, kris o massa annat så kunde jag pusta ut o bara ”fan va skönt, nu har jag ingen risk att hamna där” sen så släppte det. Ett annat exempel är när vi i skolan gick igenom olika typer av brott. Vi såg på klipp när någon blir rånad och efteråt så satt jag där o tänkte om jag ska gå o råna någon o får massa ångest, men att jag i grundmedvetandet vet ATT JAG ALDRIG HADE GJORT NÅGOT SÅNT. Detsamma gäller allt annat. Det var typ som att jag själv satte mig i den situationen och tänkte hur det hade sett ut . Jag typ jämförde mig med andra. Sen när man förstår vad orsaken till dessa saker är så blir man lugn. Men sen går något annat igång. Det senaste va just med det här med mentala sjukdomar som jag nämnde tidigare i inlägget. Alltid oftast när det är något sårbart/dåligt har jag haft en tendens av att gå in och tänka på det, man jag kan lova dig att jag är världens snällaste människa o jag va rädd för att jag höll på att utvecklas till att bli nått Fel. Fast det är nog så som du beskrev i de förra inlägget vilket klarade upp det. Tänker jag rätt ?
Tack kix, du är bäst <3
// Gringo från Kaskö Gringo

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.03.2021
Tjena Gringo! :)
Bra om mitt förra svar var av hjälp trots att det blev rätt långt :D
Jag tycker det låter som att du har klarnat upp dina tankegångar bra och fått en bra överblicksbild över dig själv i nuläget, dina tankar och känslor, och sånt som vi har talat om.
Några tankar/repetitionsfunderingar jag ännu fick angående det du berättar i andra halvan här, hur djupt du satt dig in i olika människors problematik/fenomen under olika tillfällen, är att det antagligen beror på flera olika saker.
- För det första en nyfikenhet till hur/vad/varför olika saker är som de är, en vilja att förstå olika fenomen (som vi varit inne på tidigare). Att liksom vrida på verkligheten och se på den från olika håll för att förstå den bättre, sådär som du nämnde i din kommentar också.
- För det andra ifall du haft lite hypokondriska tendenser (som det du säger att du började överanalysera egna sinnesintryck och sånt). Dessa tendenser kan ha varit en bidragande faktor till att du liksom börjat se på dig själv lite som att du skulle vara i den sårbaras situation istället för att se på fenomenet endast på distans och utifrån...
- ...vilket för mig över till det tredje grejen som hänger ihop med det, vilket är empati, som jag kom på att vi inte nämnt så mycket hittills. Att sätta sig in i andras situation kräver god empatisk förmåga. Det är en bra förmåga att ha för att man ska kunna skapa goda, förtroendefulla relationer med andra människor. Empatisk förmåga behövs också för att kunna hjälpa och stödja andra, så det är en värdefull egenskap att ha. Men det kan också ibland bli tungt att känna starkt med andra. Det är något man ofta lär sig hantera bättre och bättre med tiden, att hushålla med sina empatiska energier så det inte blir allt för intensivt eller uttröttande.
Och jo, som du skriver så uppfattar jag dig också som en snäll person, så jag kan förstå om det varit obehagligt att ibland ha haft såna här ”what if” tankar, exempelvis om kriminalitet eller droger, för att det kan ha känts som att de tankarna stridigt så mot den person som du vet att du är. Men som du själv nämner så tror jag också att det viktiga där är grundmedvetenheten om att du inte skulle göra något sånt, att det är bara tankarna som haft något eget ”experiment” på gång :)
Hoppas du haft en bra helg och får en fin vecka!
Kram, Kix