Kollat på nakenbilder
02.10.2022
Hej!
Jag har kollat på nakenbilder och och har lite tankar om det. Det var ganska länge sedan och jag har slutat med det eftersom det känns inte så bra, jag har funderat på om det ha typ kosta nå riktiga pengar och om det typ var nån sida som inte var så säker, tror inte jag klickade på nån ”länk” för att se de här bilderna. Jag googlade bara och tryckte på bilder. Jag kommer inte heller ihåg vilket Google konto jag var en inloggade på om det var typ skolans eller privata, kan också hända att jag inte var inloggad alls. Jag tänker på det här med inloggning för att skolan kan se vad jag gör typ och det sparas på ”molnet”
En lärare har sagt att man inte får ladda upp pornografiskt innehåll på ex skol datorerna.
Jag har inte berättat de här för nån för att det känns så pinsamt.
Tack för svar på förhand! Kattvän

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2022
Hej,
Idag kommer man lätt över nakenbilder och sexuellt material på nätet, nästan vad man än googlar på, så det är ganska svårt att helt och hållet undvika att se det. Det är inte heller någonting jag tycker att du skall skämmas över eller känna skuld över för det är helt naturligt att man har ett intresse för både nakenhet och sex. Det har nästan alla!
Om du inte klickade på nån länk utan bara t.ex. googlade på bilder så tror jag inte att du i misstag skulle ha lyckats komma in på någon sida man skulle behöva betala för. Beroende på vilket google-konto du var inloggad på så kan det hända att det syns på din sökhistorik men om du var in via ditt eget konto så tvivlar jag på att skolan skulle ha rätt att kolla upp vad du sökt på. Jag vet inte vad ni har för inställningar på skolans datorer och om du då måste vara inloggad för att kunna använda dem, i så fall kan det ju hända att det syns i din sökhistorik MEN du är absolut inte den första eller den enda som googlat på nakenbilder så det är nog ingenting du behöver stressa över. Du kan ju undvika att göra det på skolans datorer i fortsättningen men det är inte någonting jag tycker att du skall förlora din nattsömn över. De flesta i din ålder är nyfikna.
Slappna av.
Kram,
Tessi