Kondom
07.10.2019
Hej jag har fått rädslan av att kondomen ska glida av under sexet och känner att det förstör det hela :( vad kan jag göra åt saken?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2019
Hej.
Det du kan göra åt saken är dels att hitta en storlek och modell på kondomen som passar dig. Kondomer är givetvis väldigt elastiska, men om kondomen är för stor så halkar den lättare av - och är den för liten så rullar den lättare upp sig. I en perfekt värld skulle man därför ta reda på vilken storlek som passar en bäst. På kondompaketen står vilken storlek kondomen har, och du kan mäta storleken på din penis - men jag tycker kanske att det är lättare att helt enkelt testa sig fram och inte snöa in sig på att mäta.
Då du rullar på kondomen så hålls den bättre på plats om penisen är torr, så undvik att använda glidmedel innan du trär på kondomen, och trä på kondomen "rätt", d.v.s. dra förhuden helt bakåt och knip tag om toppen på kondomen så att det inte lämnar luft i toppen. Då hålls den bättre på plats och går inte lika lätt sönder.
Sen under själva samlaget är det nog bra om man kollar med jämna mellanrum att kondomen sitter kvar där den ska. T.ex. i samband med att man byter ställning. Märker man att kondomen har åkt av så tar man en ny. Därför är det bra om man har ett lager av dem hemma så man inte plötsligt är utan. I de flesta kommuner är preventivmedel gratis om man är under 25, så du kan vända dig till din preventivrådgivning eller hälsovårdare för att få gratis kondomer.
Så väldigt mycket mer än så kan du inte göra. Om du har en stadigvarande partner så kan ni fundera på att antingen använda ett annat preventivmedel (t.ex. p-piller om det är en tjej, eller gå och testa er för könssjukdomar om det är en kille - så behöver ni kanske inte fortsätta med kondomer om det känns jobbigt). Kondomen är ett alldeles bra preventivmedel om det används på rätt sätt, men det kan kräva lite övning och just att man hittar rätt storlek för att det skall vara så enkelt som möjligt.
Kram
Tessi