könsjukdomar och munsex
02.10.2016
Kan man bära på virus av könssjukdomar eller liknande om man är oskuld och aldrig haft sex eller kan könssjukdomar smittas om två som båda är oskuld har sex med varandra?
Och så till min andra fråga, skulle gärna vilja ha några tips om vad man kan göra vid munsex, vilka ställningar som är bäst och hur man kan skydda sig vid munsex? fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2016
Hej.
Om du är oskuld är det högst osannolikt att du skulle bära på några könssjukdomar, likaså är det osannolikt att två oskulder som har sex med varandra skulle kunna smitta varandra med någonting. Undantaget skulle isåfall vara herpes, som ju inte direkt är en könssjukdom men som liväl är en sjukdom som kan spridas från mun till mun - mun till underliv - och underliv till underliv. OM man har herpes alltså, och det märker man ju om man har blåsor runt munnen eller vid könsorganen.
Vid oralsex är det bästa sättet att skydda sig kondom - om det är en kille och slickduk om det är en tjej. Nu vet jag ju inte om det är en kille eller en tjej som du har tänkt ge oralsex, men grundregeln är den samma - mottagaren skall vara ren, givaren skall vara lyhörd. Oralsex kan inge ges enligt något schema eller färdigt manus eftersom det ju primärt ges för att mottagaren skall njuta och stå i fokus, så det viktigaste givaren kan göra är att lyssna och vara uppmärksam.
Oavsett om det är en tjej eller en kille som är mottagare så är det en god idé att variera tempot lite. Börja långsamt och försiktigt och öka sedan intensiteten, sen kan man igen slå av på takten för att sen öka pånytt osv osv. Alla är ju olika och tycker om olika saker - så någonting som en person gillar kanske inte alls går hem hos en annan. Men några generella tips som man kan börja med:
Om mottagaren är en tjej: Alfabetet är aldrig fel. Det är det äldsta knepet i boken menoftast en succé. Skriv alfabetet med tungan över klitoris och de inre blygdläpparnas övre del. Även om man generellt tala om att "slicka" tjejer så är det inte heller en dålig idé att kombinera det med lite sug. Inte alls kraftigt, men ändå ganska "fokuserat" strax ovanpå klitoris. Lite som då du försöker suga upp någonting du spillt på handen till exempel. (fast inte nödvändigtvis med så mycket ljud..) Nå, du märker om det funkar :)
Om mottagaren är en kille: Saliv är super, ju mer desto bättre och du behöver inte vara bekymrad över att det har ljud då du suger av honom för det är inte nödvändigtvis en dålig sak. Variera mellan att slicka och suga uppe på ollonet, till att ta honom så djupt du kan i munnen. Ta god tid på dig och bekanta dig ordentligt med hans penis och ta handen till hjälp så att den fungerar som en förlängning av din mun då du rör dig upp och ner. Och var inte rädd för att låta honom titta på medan du suger av honom, många tjejer kan känna sig lite självmedvetna och försöka gömma sig lite bakom en gardin av hår eller under täcket, men det finns verkligen ingen orsak till det.
Så är det ju aldrig fel att fråga sin partner rakt ut vad hen tycker om, eller att be hen säga till då det känns extra skönt.
Lycka till!
Kram
Tessi