Kraftig smärta vid sex
17.02.2019
Jag och min kille har haft sex under en längre tid. Vi har provat massa olika ställningar och det har aldrig gjort ont, inte ens när vi hade sex första gången (vi var båda oskulder) Nu till min fundering. När vi har sex i en viss ställning får jag jätteont i magen under själva samlaget. Blir som extrem mensvärk gånger tusen. När vi byter ställning försvinner den extrema smärtan men en liten smärta finns kvar upp till 12 timmar. Det konstiga är att det inte varit så tidigare utan endast de fyra sista veckorna. Och bara i den ställningen. Vad kan det bero på? Mila

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2019
Hej.
Min gissning är att det är en ställning där din kille kommer väldigt långt in/högt upp i dig, så att han stöter mot din livmodertapp (d.v.s. ingången till livmodern). Alla underliv är lite olika och har olika känsel på olika punkter, och hur känslig man är för stötar mot livmodertappen kan också variera beroende på var i menscykeln man befinner sig.
Jag tror alltså inte att det är någonting som är "fel", utan helt enkelt att det är någonting som ni behöver komma ihåg, att just den ställningen för just dig kan orsaka smärta. Det betyder inte att det alltid kommer att vara så, utan det kan som sagt bero lite på var i menscykeln du befinner dig.
OM smärtan skulle börja uppkomma även i andra ställningar, eller om det oroar dig så kan du vända dig till en ungdomsmottagning där du kan bli undersökt av en barnmorska. Men jag tror som sagt inte att det finns anledning till panik.
Kram
Tessi