Lägenhetspris
10.01.2021
Hej, jag och min kompis planerar på att studera vid Helsingfors universitet och har tänkt bo tillsammans i en lägenhet! Vad är bra priser på en lägenhet som två personer delar i Helsingfors? :)(:

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.01.2021
Hejsan! :)
Tack för frågan! Enligt info från Helsingfors stads hemsida kostar de flesta lägenheterna med två rum och kök cirka 800-1 100 euro i månaden och de flesta lägenheterna med tre rum och kök cirka 1 000-1 500 euro i månaden.
Priset på hyresbostäder i Helsingfors varierar beroende på bostadens storlek, läge och skick. Utanför centrumområdet är hyrorna förmånligare, så om ni är villiga att pendla en liten bit så kan det vara bra att titta också på omkringliggande områden.
Var också beredd på att det kan tillkomma kostnader för vatten, el och försäkringar. De flesta som hyr ut vill också att man innan man flyttar in ska betala en hyresgaranti som motsvarar 1-3 månaders hyra. Den får man tillbaka när man flyttar ut, förutsatt att lägenheten fortfarande är i bra skick (det kan vara bra att ta bild på alla skavanker man hittar i bostaden när man flyttar in, så att ingen sen kan säga att det tillkommit under ens boendetid).
Det är bra att ni börjar söka lägenhet i tid. Lycka till!
Mvh, Kix