Mamma
02.04.2019
Hejj, jag är en pojke under 16 år som undrar om det är lagligt för min mamma att suga av mig så länge vi inte har sex? För jag vill jätte gärna ha en avsugning av nån det är som kris

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej.
Nej. Det är inte lagligt för din mamma att utföra oralsex på dig. Dels är det olagligt av den anledningen att hon är din mamma, och dels för att du är under 16 år. Det är inte bara penetrativt sex som är olagligt om du är under 16 utan alla former av sex, om det sker tillsammans med en person som är över 18. Denna person riskerar då att dömas för sexuellt utnyttjande av barn, och om förövaren är en familjemedlem så är situationen givetvis ännu allvarligare.
Din fråga gör det väldigt svårt att veta om det är ett dåligt skämt att du skulle vilja att din mamma sög av dig för att "det är som kris", eller om jag borde vara ordentligt oroad över att du är ett barn som eventuellt far illa. OM situationen är den att du verkligen har en förälder som förgriper sig på dig så kan du ta kontakt med polisen, brottsofferjouren eller din hälsovårdare/kurator för att få hjälp.
Tessi