Måste man ha sex?
12.12.2019
Hej!
Jag undrar om man måste ha sex? Jag skulle aldrig vilja ha sex för jag tycker det låter som en onödig grej.
Måste man ha sex eller kan man vara oskuld hela sitt liv?
Är det nått fel på mig som inte vill ha sex?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2019
Hej,
Nej. Det måste man inte. Och det SKA du inte heller om det känns som att du inte vill det. Alla är inte lika intresserade av sex och så är det bara. Det betyder inte att det är något fel på dig.
Jag tycker att du skall ta det helt lugnt. Du kan kolla upp lite om asexualitet, om det kanske låter som någonting du kan känna igen dig själv i. Du kommer att märka att du inte är den enda som känner som du - och att det inte betyder att du t.ex. skulle bli tvungen att avstå från relationer om du inte vill det. Det finns ganska många olika datingappar och datingsidor som riktar sig till personer vars sexuella identitet är en annan än genomsnittets.
Men det kan också hända att det är någonting som kommer att ändra med tiden - eller kommer att ändra då du träffar någon person som känns rätt för dig. Gör det inte till ett problem om det inte känns som det. Var nöjd över den du är.
Kram
Tessi