Mellanblödningar, snabbt svar!!!!
02.05.2019
Hej decibel! Jag har nu tagit p piller i lite mer än 2 veckor nu,men cirka den 24-25 april så fick jag mellanblödningar och har det nu fortfarande,så har alltså haft det i över 9 dagar. Blöder inte så jättemycket men hur länge kommer jag ha det och varför får jag dom? De sa på ungdomsmottagningen att jag inte kommer ha mens på 3-4 månader när jag tar mina piller men tydligen inte...
H: Anonym som e tacksam för svar!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2019
Hej.
Eftersom jag inte vet vilka piller det är du äter så är det svårare att svara på din fråga. Men sådär på rak arm så är det nästan omöjligt att veta hur länge din mellanblödning kommer att pågå. Jag tror att mellanblödningen beror på att din kropp är ovan med pillren, det är ju ett helt nytt system som kroppen måste förstå sig på. Jag tycker att du skall ringa till barnmorskan på mottagningen där du fick dina piller, eftersom hon vet vilken sort det är du äter, och om det t.ex. fanns någon särskild anledning till att du började äta dem.
Eftersom jag som sagt inte vet vilket märke det är så kan jag inte heller uttala mig om  det att de "lovat" dig att du inte skulle blöda på 3-4 månader?? Det låter jättekonstigt, för det är nog ingenting som barnmorskan kan lova någon. Alla kroppar reagerar olika på p-piller, och även om man skulle äta flera kartor på raken och inte ta någon paus så finns det de som får mellanblödningar. Att äta p-piller är med andra ord ingen garanti för att mensen hålls borta, ens om man äter flera kartor i sträck.
Ring till preventivrådgivningen och fundera på saken med din barnmorska.
Kram
Tessi