Mens igen?
18.05.2022
Hej! Min mens slutade för ungefär en vecka sen, men jag tog ett dagen efter piller för ungefär 4 dagar sen och igår började min mens igen, och det kommer väldigt mycket mens igen..Vad beror det på? Kan det bero på dagen efter pillret eller är det nåt jag borde gå och kolla upp?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.05.2022
Hej,
Din blödning beror antagligen på dagen efter pillret precis som du skriver. Det är en vanlig biverkning av dem att man kan börja blöda och att mensen kan bli oregelbunden, så det är ingenting du behöver oroa dig över.
Kom ihåg att testa dig för graviditet då det har gått tre veckor sedan du tog pillret, bara för att vara helt säker på att du inte är gravid. (vilket i ditt fall låter osannolikt, men det är någonting som ändå rekommenderas.)
Det enda du behöver göra nu är att följa med situationen och att komma ihåg att det är helt normalt att dessa piller rubbar din normala cykel så bli inte orolig om nästa mens (efter denna pågående blödning alltså) inte kommer exakt då den borde göra det.
Skriv in på nytt om någonting känns oklart.
Kram,
Tessi