Mentalsjukhus
02.07.2020
Hej
Jag skulle vilja jobba som psykisk vård skötare som jobba på Roparnäs t.ex eller något liknande ställe.
Ska börja gymnasiet nu till hösten och undrar vilka ämnen som är bra att satsa på och vart man kan söka efter gymnasiet om jag fortfarande vill bli psykisk vård skötare då.
Vart ska man söka efter gymnasiet är det Vasa och vilken skola?
.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2020
Hej,
Om du går gymnasiet först så är det bra om du koncentrerar dig på t.ex. hälsokunskap och psykologitimmarna, eftersom de är ämnen som du har nytta av senare. Men även språk (engelska och finska) kommer du att behöva nästan var du än jobbar.
Efter gymnasiet kan du antingen fortsätta till socionom eller sjukskötare, och båda två kan du studera till på Novia i Vasa. Du har ju tre år på dig att fundera om det är mer vården eller den sociala biten som lockar dig.
Kram
Tessi