Nakenbilder
23.11.2018
Hej.
Jag har skickat nakenbilder på nätet. Och det är något som jag ångrar extremt mycket. Men jag hade mest ångest där kring tiden då jag sände dom, och min mentala hälsa var ganska lågt ner då också. Men efteråt blockerade jag nästan alltid personen jag hade skickat med för att det blev för mycket eller så började personen be om att få videochatta och gå längre än jag var bekväm med. Efter det hade jag nästan glömt bort att jag någonsin skickat dom. Men för kanske en vecka sedan fick jag en nakenbild skickad till mig och personen bad mig att skicka fler liknande bilder. Jag blockerade personen. Men nu är jag stressad över att det finns folk därute som har sparat nakna bilder av mig och att dom kan dela dom här bilderna när som helst och det gör mig livrädd. oroad individ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
12.12.2018
Hej.
Jag är ledsen att du går omkring och känner dig orolig. Jag förstår att det är en jobbig kombination av att dels vara rädd och dels lite skuldmedveten eftersom du vet att det inte är en god idé att skicka nakenbilder. Men gjort är gjort, och det kan vi inte ändra på mera. Jag har skickat din fråga vidare till vår polis Johanna, så vi skall se vad hon svarar.
Eftersom du har blockerat personerna som du skickade bilderna till så är det ett tydligt svar från din sida att du inte önskar ha någon fortsatt kontakt med dem. Då kan man bara hoppas på att de respekterar det och slutar försöka kontakta dig. Problemet då man skickar någonting via telefonen är ju just det att man inte vet hur materialet används efter att det har lämnat din telefon. Det kan sparas eller spridas beroende på personen som det skickades till. Det är ju inte bara unga personer som kan dras med i detta med att skicka nakenbilder, utan det händer ju också att vuxna människor råkar ut för att nakenbilder sprids på ett sätt som de inte har tänkt sig eller önskat, men med tanke på din ålder så är det ju ett allvarligare brott om bilderna sprids eftersom det skulle räknas som barnpornografi. Så personerna som eventuellt har sparat dina bilder på sin telefon - eller spridit dem, gör sig skyldiga till ett barnpornografibrott genom att ha bilderna i sin telefon.
Om du vill, och beroende på om personerna hör av sig igen eller t.o.m. utpressar dig så tycker jag att du skall kontakta polisen. Förlåt dig själv för det du har gjort. Nu måste vi bara försöka ordna upp saken så att du inte kommer till skada (mer än du redan gjort).
Kram
Tessi
Vår polis Johanna svarar såhär:
Att via sociala medier dela med sig av bilder av mer privat karaktär åt andra människor är något man skall vara väldigt försiktig med. Det går nog inte att dölja sådant och skydda sig från att materialet sprids genom att man blockerar mottagaren. Med stor sannolikhet har han/hon nog sparat bilderna och i något skede kan det hända att de används för att utpressa, för att förorsaka lidande på annat sätt åt avsändaren eller så säljs/skickas de vidare i pornografiskt syfte. Det som en gång delats på nätet finns nog tyvärr där för alltid. I värsta fall kan bilderna dyka upp långt fram i framtiden då du söker dig till någon utbildning eller ett jobb.
Jag vet inte ifall du vet så mycket om personerna som du skickat nakenbilder på dig själv åt. Även fast de kanske har uppgett sig för att ha varit i din egen ålder, så kan det hända att de i verkligheten är vuxna. Det kanske kändes som att du från början delade med dig av nakenbilder på dig själv av egen fri vilja, men det är inte lagligt att ta emot sådant som vuxen. Gärningsmannen gör sig skyldig till sexuellt utnyttjande av barn. Eventuellt kan brottet till och med vara grovt sexuellt utnyttjande av barn beroende lite på hur pass känsliga bilder du delat med dig av och i vilken utsträckning.
Då personerna begärt mer nakenbilder av dig, har de då hotat dig med att sprida de bilder de redan har om du inte lyder och ger mer? Det är i så fall även frågan om utpressning.
Jag tycker att du även om det kanske känns jobbigt att prata om, skall berätta om vad du gjort åt dina föräldrar. Alternativt kan du först berätta åt någon annan vuxen, t.ex. skolkurator, hälsovårdare, lärare eller någon släkting, men din mamma och pappa behöver absolut få reda på vad som hänt. Detta därför att jag ännu tycker att det här är en sak som borde brottsanmälas och det kan inte göras utan att vårdnadshavarna får reda på det. Genom att anmäla händelserna åt polisen så kan du få lite upprättelse och de som tagit emot nakenbilder på dig kanske hamnar fast. Då tror jag att du kanske kan börja må lite bättre igen.
konstapel Johanna Westerlund