NUDES
21.11.2019
Får man spara nudes, för som jag skicka fö na månar San nudes me ejn å ja spara hans tå men asså kan he bli polisanmäla om ha får veta he tå ele?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.11.2019
Hej.
Jag gissar att du kommer att tycka att mitt svar låter ganska elakt, men nu är det såhär. Ja, om han får veta att du har kvar nakenbilderna på din telefon så kan han polisanmäla dig. Nu vet jag ju inte hur gammal han är, men om han är lika gammal som du så är ni båda två för unga för att skicka nakenbilder, och att ha nakenbilder på sin telefon som föreställer en person i din/er ålder klassas som barnpornografi. Det spelar ingen roll i sammanhanget att bilderna skickades frivilligt. Skulle han vara en vuxen person som har skickat nakenbilder till dig så är även detta brottsligt. Det enda sammanhang då det är lagligt att skicka nakenbilder är om båda två är över 18 år och båda VILL (d.v.s. både vill skicka och ta emot).
Barn SKA inte skicka nakenbilder. Punkt. Denna lag finns till för att skydda unga personer från att råka illa ut. Om du skickade bilder även till honom så har du ju ingen garanti på att han raderat bilderna, utan det är möjligt att han också har kvar dessa.
Radera bilderna från din telefon, och undvik att göra om detta misstag i framtiden. Skulle du få reda på att han har kvar bilderna eller ännu värre, har spridit dem vidare så skall du gå till polisen.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi