Onanering
21.03.2018
Hej! Jag är jättesugen på att ha sex&så, men har ingen "pojkvän" och känner mug lite för ung ännu, så jag brukar onanera ganska mycket. Men jag tycker det är tråkigt att onanera på samma sätt hela tiden. Brukar köra på det vanligaste, att "pulla" mig själv, alltså föra 2 eller 3 fingrar opp och ner eller föra runt fingrarna på klitoris, och ibland köra ett finger in i slidan, men tror det finns mycket annat skönt!
Undrar om ni kan ge några tips på onanering utan "sexleksaker", eller med saker man har hemma. Brukar tycka om att köra med fingrarna, men skulle vara kul och testa på något annat!
Tack för svaret!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2018
Hej.
Egentligen är det bara din egen fantasi som sätter gränser för vad du kan använda som du hittar hemma. Huvudsaken är att föremålet är helt och sent och att du inte kan göra dig illa på det eller att det inte kan lossna färg/delar/ kemikalier från det. Det bästa är då att trä en kondom på det så det för det mesta helt safe.
En klassiker är ju duschen. Med den kan du vaiera strålen så att vattentrycket är perfekt. Du kan tillverka en dildo av nästan vad som helst och trä en kondom på det. Men om du vill testa någonting lite mer avancerat - som en light version av en vibrator (som inte är lika effektiv och absolut inte lika hållbar som en riktig) så kan du testa att göra en morots-vibrator. Detta lärde jag mig av Regnbågsankan. Och om du gillar det så föreslår jag att du försöker få tag på en riktig vibrator.
Till en morots-vibrator behöver du följande:
1. Eltandborste
2. Morot
3. kondom
Ta bort tandborsten från eltandborsten. Välj en morot i lämplig storlek och skär av den så att ena änden är jämn. Stick in den lilla piggen på eltandborsten i den jämna änden av moroten så att de sitter ihop. Trä kondomen på morotsvibratorn.
Som sagt, den är inte så hållbar - så du kan inte trycka den lika hårt mot klitoris som du skulle kunna göra med en "riktig" vibrator, men den ger en uppfattning om hur det känns. Och som variation till bara fingrar så funkar det antagligen helt okej. Om du lägger in morotsvibratorn i slidan så håll tag om skaftet och kondomen så att den inte går av. Det finns ju ingen risk för att moroten skulle tappas bort inne i slidan men det kan ju ändå vara en moodkill om den plötsligt går av. Kondomen skall du använda dels för att man antagligen inte får moroten helt ren, och för att det inte skall lossna delar - så är det ju en liten garanti för att hela paketet hålls ihop bättre också. Och fördelen med en eltandborste är att det går att ladda den då batteriet tar slut (vilket iofs också går med många vibratorer, men ändå.)
Ett annat tips som sägs likna känslan att bli slickad är att ta en tom och omsorgsfullt rengjord roll-on deodorantflaska som du fyller med vatten. Att sedan rulla denna fram och tillbaka över klitoris och blygdläppar sägs kännas ungefär som oralsex. Jag har ingen aning om huruvida det stämmer eller inte, och det går ju knappast att jämföra exakt - eftersom det garanterat inte är lika spännande eller laddat som att bli slickad. Men kanske värt ett försök :)
Så hoppas att du fick några nya idéer. Det är i vilket fall som helst bra att våga experimentera lite, och det värsta som kan hända är nog att man märker att det inte gav en så mycket - och då vet man ju det.
Kram!
Tessi