Onani
30.08.2018
Hej!
Jag onanerar flera gånger i veckan, oftast genom att stimulera klitoris med handen. Den senaste tiden har det hänt sig att det kommer lite bajs när jag onanerar, oftast när jag närmar mig orgasm och är som mest avslappnad. Jag skäms mycket över detta och vågar inte ligga med någon (är oskuld) pga är väldigt rädd för att bajsa under samlag. onanist

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2018
Hej,
Det du beskriver är inte så ovanligt som man kanske skulle kunna tro. Då man får orgasm, eller är nära orgasm så sammandras musklerna i hela underlivet, även musklerna kring ändtarmsöppningen, och om det då finns något innehåll i den sista delen av ändtarmen så kan det hända att det kommer ut. Det är inte farligt, och antagligen inte ett tecken på att någonting är "fel" utan helt enkelt ett tecken på att det finns tarminnehåll i ändtarmen.
Ändtarmen har två olika slutarmuskler, den inre - som inte är viljestyrd och den yttre som delvis är viljestyrd. Då avföring börjar trycka mot den inre slutarmuskeln så öppnar den sig reflexmässigt och släpper igenom det. Det är i det skedet man brukar känna sig bajsnödig. Jag vet inte hur din mage fungerar annars, och om du t.ex. ofta har förstoppning/diarré, men eventuellt kunde hela problemet lösas genom att du gick på toaletten innan du onanerar för att se till att ändtarmen är helt tom.
Har du i allmänhet haft problem med att det läcker avföring eller att du inte hinner till toaletten i tid? I såfall tycker jag att du skall kontakta en läkare. Det är ingenting du behöver skämmas över och det finns saker man kan göra åt problemet. Om du har haft andra problem med magen, t.ex. diarré eller förstoppning så tror jag också att det kunde vara en idé att tala med en läkare om saken. Eventuellt kunde t.ex. långvarig förstoppning kunna ge upphov till att signalerna från tarmen till hjärnan inte är helt på topp då det gäller impulsen att gå på toa då avföringen når ändtarmen.
Jag skulle alltså rekommendera att du först testade om problemet kan lösas genom att du försöker tömma tarmen innan du onanerar, men om det inte ger det resultat du har hoppats på så tycker jag att du skall kontakta en läkare och boka tid.
Många kramar
Tessi