Onani
08.04.2019
Hej jag är en tjeje på 18 år som undrar varför är jag inte intreserad i onani. Har sex lite nu som då men onanerar aldrig. Detta leder ju såklart till att ja inte exakt vet vaf jag gillar . Men får ingen känsla till att onanera vad ska ja göra för att känna mej själv bättre och kanske kunna få en orgasm?? Orolig brutta

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2019
Hej.
Jag förstår hur du tänker. Många gånger kan det vara lättare att veta vad man själv tycker om och hur man vill bli smekt om man själv vet det, men det betyder inte heller att man måste onanera. Att onanera skall vara någonting man gör för att man VILL göra det - inte för att det är en "hemläxa". Alla människors sexuella njutning och drivkraft fungerar olika, och jag tycker inte att du skall känna dig stressad över att du inte är intresserad av onani. En viktig fråga som gäller din sexdrift i största allmänhet är om du blir sexuellt upphetsad då du är tillsammans med en partner, eller om du har sex mera för att det "hör till"? Det är helt enkelt betydligt svårare att komma om man inte riktigt är intresserad just då.
Samma saker som du kan ta reda på genom att smeka dig själv kan du också ta reda på tillsammans med en partner, men då ställer det kanske lite större krav på kommunikationen. Dels att din partner har intresse för och tålamod att experimentera med dig, och dels att du själv kan säga eller visa då hen gör rätt. Det är kanske bra om det är en och samma partner du har sex med flera gånger - så att du inte varje gång måste börja från noll. Och så är set en fördel om du är nykter eftersom alkohol rätt snabbt försämrar känseln så att man kan ha svårt att få orgasm trots att man "gör rätt".
Mitt viktigaste tips till dig är helt enkelt att försöka slappna av och ge det tid. Om du har en stadig eller återkommande partner så rekommenderar jag att ni talar om det, så att hen kan bli uppmärksam på vad du verkar tycka om och vad du kanske inte tycker om. Om man vill lösa ett problem så lyckas det oftast.
Många kramar
Tessi