Ont vid sex
15.09.2019
Hej, har varje gång jag har haft sex fått så otroligt ont då killen trycker in penis i mig. Fastän vi har haft väldigt långt förspel och han har skickat mig så att jag har fått orgasm. Det gör ont i slidkransen, men om han är i mig en längre tid så gör det inte lika ont, men om han drar sig ur mig och då gör det lika ont igen. Jag är extremt våt och upphetsad samt använder glidmedel. Och jag slappnar av och vill ha sex, men det gör ont oavsett. Ska jag leva med smärtan elr söka hjälp? ..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2019
Hej.
Som jag förstår det så känner du din kropp väl, och är på så sätt inte rädd eller obekväm vid sex. Det jag undrar är om du upplever samma smärta om du för in fingrar eller t.ex. en vibrator i slidan eller om det inträffar endast då det är en penis? Jag gissar nog att det handlar om muskler som spänner sig vid sex även om du själv upplever att du är helt avslappnad - det är inte helt viljestyrt.
Antingen kan du börja med att besöka en gynekolog för att bli undersökt och kolla att allt ser ut som det ska, eller så börjar du helt enkelt träna på egen hand med att föra in en vibrator eller ett lämpligt föremål. Det du beskriver är inte speciellt konstigt (det är ju ett främmande föremål som tränger in i din kropp - klart att kroppen reagerar på det). Tjejer onanerar ju lite olika, vissa endast med att smeka sig utanpå och andra genom att föra in fingrarna eller någonting annat i slidan - eftersom jag inte vet vilken "grupp" du tillhör så tycker jag att du skall försöka vänja kroppen lite mer vid själva penetrationen.
Tveka inte att ta upp detta med din gynekolog, det är meningen att gynekologer skall kunna bemöta såna frågor och som sagt, det är varken ovanligt eller konstigt - men det skulle ju vara kul om det gick att träna bort så att du kunde njuta fullt ut. Ta kontakt på nytt om jag missförstod någonting eller någonting förblev oklart.
Kram
Tessi