Oral sex och herpes?
18.03.2019
Hej decibel! Jag har en pojkvän som jag har varit ihop i ett halvår med nu och vi har talat mycket om att vi ska ha sex snart. Jag skulle gärna suga av honom men jag brukar ha munherpes och har hört att det kan smitta om man har oral sex. Hur lätt smittar det? Är det bara när man har en blåsa? Vill ju verkligen inte ge min pojkvän herpes... Tjejen med munherpes

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2019
Hej,
Du har alldeles rätt i att herpes kan smitta från munnen till könsorganet vid oskyddat oralsex, i all synnerhet om du har en aktiv infektion med blåsor eller sår. Det du då kan göra är först och främst att informera honom om saken så att han är medveten om risken. Bara för att du har munherpes innebär inte nödvändigtvis att han kommer att få problem av det - men herpes är väldigt smittsamt så man måste vara medveten om risken. Om ni har kysst varandra så är risken stor att han redan bär på själva viruset, men alla får inte heller symtom av det trots att de är bärare.
Ni kan skydda er med kondom, vilket inte ger ett 100% skydd, men trots allt är det mest fungerande. I vilket fall som helst måste ni ju skydda er på något sätt. Så trä på kondomen redan i det skede du tar honom i munnen så är det säkrare. Du kan också ta antivirus-mediciner (säljs på apoteket utan recept) då du märker att du får nya blåsor på munnen, så förkortar det tiden som infektionen är aktiv. Det kan också göra att infektionen inte smittar lika lätt.
Undvik alltså munsex medan du har en aktiv infektion, och använd kondom - då skyddar ni er på bästa sätt.
Kram
Tessi