Orgasm???
26.11.2018
Hej hej. Jag vill få orgasm för jag vill verkligen veta hur det skulle kännas. Och oj vad jag har försökt och hållit på, ända sedan jag var 9 ju! Och det är väl skönt och så men jag når aldrig orgasm och det känns aldrig som om jag är nära orgasm heller. Det känns ju bara som om jag onanerar. Samma känsla genom hela grejen. Det slutar alltid med att jag bara ger upp och låter det va. Och jag har provat massor av tekniker och jag börjar bli frustrerad. Klart, jag behöver ju inte kunna uppnå orgasm för att leva ett bra liv men jag vill ju ändå försöka och se hur det känns (: Är det möjligt att en person inte kan få orgasm eller har jag bara inte hittat rätt sätt ännu? Har ni några toppen tips som skulle kunna göra det lättare för mig? Speciella jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2018
Hej.
Jag tycker att det är bra att du har fortsatt att "kämpa" fat du inte ännu har nått önskat resultat. Det finns personer som av en eller annan anledning inte får orgasm, men jag är inte säker på hur mycket det har forskats i orsaken till det. Jag tror att det väldigt långt handlar om en mental spärr eftersom många uppfattar det som skamligt att ens försöka få orgasm på egen hand, och att många därför ger upp snabbt.
Dels tror jag också att mycket handlar om okunskap. Att många tjejer (och killar) tror att tjejer skall komma enbart genom penetrativt sex (in-ut) medan det är betydligt svårare att alls få orgasm om man inte stimulerar klitoris. Så många går omkring med förväntningar om att orgasm skall uppnås på ett visst sätt - som i själva verket är helt fel sätt för just den personen.
Skulle du vara äldre skulle jag rekommendera att du köpte en vibrator, men med tanke på din ålder så är det inte så lätt att få tag på. Jag tror inte att du är ett hopplöst fall, eftersom du ju har viljan att lyckas, och det nog är den viktigaste biten. Så börja med att försöka hitta det känsligaste stället, där det känns skönast att smeka. Hitta gärna en skön fantasi som du kan hålla i tanken medan du smeker dig själv. Och sedan är det bara att träna. Vissa tjejer tycker om att testa med duschen, andra tycker bättre om att använda handen eller något annat föremål. Det finns inget rätt eller fel så länge det känns skönt och är trygg. Då du blir myndig kan du handla hjälpmedel på nätet, som antagligen kommer att underlätta, men vi skall hoppas att det inte räcker så länge utan att du kommer att hitta det som är rätt sätt för just dig.
Sen är det ju ett faktum att all sorts stress är negativ då det gäller lust eller orgasm, så även om det är orgasmen du försöker nå så skall du inte stirra dig blind på det utan försöka hålla dig lugn och njuta av själva beröringen. Då blir också själva resan mer värdefull eftersom man inte fokuserar bara på målet.
Lycka till.
Kram
Tessi