Orgasmer
26.11.2018
Hej! Jag undrar vad den vanligaste tiden är för flickor att få orgasm, alltså hur länge det oftast tar för flickor, och om pojkar har lättare att få det? Har väldigt svårt själv att få, provat mycket olika tekniker men inget vill funka. Frågetecknet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2018
Hej.
Det är nog lättare för killar att komma än för tjejer. Rent statistiskt så visar undersökningar att 50% av finländska män kommer vid varje samlag, medan siffran för finländska kvinnor är 5-6%. Det "säkraste" sättet för både killar och tjejer att nå orgasm är genom onani - inte genom samlag, och många tjejer upplever aldrig en orgasm genom enbart penetrativt (in-ut) samlag, utan det krävs nån form av klitorisstimulering för att tjejen skall komma.
Så jag tycker inte att du skall oroa dig, det låter inte onormalt - det låter mer som att det är någonting ni får jobba på både tillsammans och på egen hand.
Om du aldrig har upplevt en orgasm så tror jag att det är lättast att du börjar "träna" själv. Det kan vara väldigt svårt för en annan person att veta hur du vill ha det om du inte vet det själv. Testa på olika sätt, med handen, duschen eller med något föremål. Porrfilmer ger ibland felaktigt en bild av att tjejer kommer väldigt snabbt, eller att tjejer alltid onanerar genom att föra saker in och ut i slidan - vilket inte stämmer. De flesta tjejer onanerar genom att på ett eller annat sätt stimulera klitoris, d.v.s. genom att gnugga eller smeka. Visst kan man föra upp fingrarna eller en dildo i slidan men den känsligaste delen av kvinnans kön sitter inte på insidan utan på utsidan. Fantisera om någonting skönt eller upphetsande och låt din kropp bestämma vad den vill göra.
Ni kan också träna på det tillsammans, t.ex. genom oralsex. Ganska ofta är orgasmen själva målet då man har sex - men på samma gång är det lite synd eftersom det blir ganska prestationsfokuserat. Sex kan vara väldigt njutningsfullt även om man inte skulle få orgasm. Jag tycker med andra ord inte att du skall ge upp med att försöka - men inte heller att du skall stirra dig blind på det. Beroende på vilken ställning man har sex i så kan det också påverka hur lätt eller svårt det är att komma. Lättast kanske det är att få orgasm om du rider killen, d.v.s. sitter gränsle över honom - eftersom det möjliggör att du samtidigt stimulerar klitoris. Fortsätt njuta av att lära känna din och din partners kropp, låt det vara syftet med att ni har sex - inte enbart orgasmen.
Kram
Tessi