Oskuld och sex första gången?
15.11.2017
Hej jag och min tjej ska ha sex snart och vi är båda oskuld hur kan det vara/kännas första gången man har det :) ? Oskuld :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2017
Hej,
Och grattis till att ni snart skall ha sex. Superspännande!
I bästa fall har man bekantat sig lite med varandras kroppar redan innan man kommer så långt som till penetrativt sex. Då vet man lite hur den andra personen fungerar och vad hen tycker om. Det viktigaste sen då man kommer till själva sexet är att vara uppmärksam på varandra och ta det lugnt. Ofta kan man känna press på att det skall verka som att man vet vad man gör, men det är egentligen onödigt. Ni vet ju båda om att det är första gången för er båda, så det ni kan försöka koncentrera er på är att försöka göra det så tryggt och skönt som möjligt för varandra. Sätt ingen press på att någonting skall måsta gå snabbt - det är helt okej att ta det långsamt.
Se till att ni har preventivmedlet i skick, antingen p-piller eller kondom. Man kan gärna testa att använda kondom på förhand på egen hand, d.v.s. att rulla på den och hur det känns. Så är det inte lika fumligt sen då det gäller.
Börja med att ha ett långt förspel, så att båda känner att de är redo för nästa steg, sen då man känner att det är läge tar man fram kondomen och lägger på den. Det lönar sig att vara försiktig och ta det lugnt då man för in penisen, eftersom det kan vara det skedet som känns mest skrämmande för tjejen. Sen är det nog bara att känna och uppleva som gäller.
Alltid är inte första gången den mest himlastormande upplevelsen man har varit med om, men eftersom ni har varit tillsammans ett tag (?) så gör det inte så mycket. Sex är precis som allting annat - man blir bättre genom övning. I princip är det enda knepet för att bli bra i sängen att vara uppmärksam på den andra, att se till att det är skönt för den. Om alla skulle koncentrera sig på det så skulle sex alltid vara helt fantastiskt. Sex blir trist om en person bara tänker på sig själv och sin egen njutning.
Ta det lugnt och var rädda om varandra så kommer det nog att bli bra.
Lycka till!
Kram
Tessi