Oskyddat sex med p-piller
19.11.2019
Hej!
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ungefär 2 år, vi har alltid oskyddat sex och jag har p-piller, han brukar dra ut penisen före han kommer. Så jag undrar kan man bli gravid fast han har dragit ut penisen före han kommer fast jag tar p-piller? Men vill också veta om ja kan bli gravid om han kommer i mig fast jag äter p-piller? Tack på förhand :) Michelle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2019
Hej.
Eftersom du äter p-piller så är det inte oskyddat sex ni har (med tanke på graviditet iaf). Poängen med p-piller är att du inte blir gravid om du äter dem, så du är skyddad även om din kille skulle komma inne i dig så länge du tar dina piller enligt föreskrifterna.
Om du däremot skulle ha sex med en ny partner så lönar det sig att använda kondom - men då handlar det ju om att skydda sig mot sexuellt överförbara sjukdomar - du är fortfarande skyddad mot graviditet genom p-pillren.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi