p-piller??
15.10.2019
hejsan. tell me about p-piller :) vad är det? hur funkar det? hur gammal måst man va för det? varför tar man det? kan man ta de för mensvärk? I need to know. // 14 åring som aldrig fått info om p-piller M
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
17.10.2019
Hej M,
Självklart vill jag berätta om p-piller för dig!
P-piller är ett preventivmedel - och ordet preventivmedel betyder att du tar något i preventivt(förebyggande) syfte.
P-piller kan användas för olika syfte. Du kan ta p-piller eller andra hormonella preventivmedel för att minska mensvärk, för att reglera blödningen, för att minska blödningsmängden eller kanske vill du slippa mensen helt och hållet. P-piller och andra hormonella preventivmedel kan också användas i syfte om att inte bli gravid, ifall man har sex som kan göra en gravid.
Det finns ingen specifik åldersgräns för att börja med p-piller, men det naturliga är att man börjar med p-piller eller annat preventivmedel när man har ett behov av det - t.ex. om man vill minska mensvärk, minska blödning, reglera blödningen eller slippa mensen helt och hållet och/eller skydda sig för att inte bli gravid.
P-piller ska du ta varje dag, samma tid. Du har en karta du följer, där veckodagarna står utskrivet. Så ifall man väljer att börja med p-piller, behöver man vara noga med att få en rutin kring att varje dag ta en tablett. Om man inte tar sina tabletter som man ska, hjälper/skyddar dem inte. P-piller skyddar endast för graviditet, inte för könssjukdomar.
Om vi specifikt håller oss till p-piller och hur just dom fungerar, så innehåller dom hormoner. Det finns p-piller med bara ett hormon och p-piller med två hormoner. Största skillnaden mellan dessa är i princip inverkan på bortfallsblödningen som man får. Med det ena kan man bli helt av med blödningen, och med det andra kan man reglera sin blödning och skjuta fram/hoppa över den ifall man t.ex. ska ut och resa. Det som båda har gemensamt gällande graviditetsskydd är att dina äggstockar börjar vila under tiden du använder dina p-piller, och ägglossningen uteblir - för har man ingen ägglossning blir man heller inte gravid. Många tror att det är farligt att äta p-piller, men det är det absolut inte! Den dagen man vill sluta med sitt preventivmedel/sina p-piller så kommer den riktiga mensen tillbaka, likaså ägglossningen, och chansen att bli gravid är lika stor som den var innan man började med sina p-piller.
Knacka gärna på hos din skolhälsovårdare så berättar hon mera om p-piller och preventivmedel. Du har rätt att få en grundlig och ingående information om p-piller och ställa de frågor du behöver få svar på.
Kram på dig!