?
19.03.2017
Hej. Idag på hade jag sex med min pojkvän och efter samlaget märkte vi att det hade blött lite ur mitt underliv. Vad kan vara orsaken till det?? Det slutade nog blöda ganska direkt och det hade inte heller blött så mycket.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2017
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. T.ex. livmodertappen (öppningen till livmodern) är ganska känslig och kan relativt lätt börja blöda om man stöter till den. Det betyder inte nödvändigtvis att någonting är fel.
Jag tror också att det påverkar situationen att du nyligen börjat med ett hormonellt skydd. Det påverkar slemhinnorna och hela kroppen och det kan ta en liten tid för kroppen att vänja sig.
Så ingen fara alltså. Följ med situationen, och om det skulle bli återkommande så får du kontakta preventivrådgivningen därifrån du fick dina piller och diskutera saken med dem. Ta det lugnt och njyt av livet :)
Kram
Tessi