-
30.11.2014
Hej! Jag och min pojkvän har haft sex i ungefär 2 månader. Jag litar på honom och knr mej inte obekväm eller något sånt. Men jag blir inte så kåt. Bara ibland. Och jag har aldrig kommit, fast jag är väldigt våt. Det är inte ens så skönt att ha sex.. Inte ens när jag själv pullar. Bara med duschmunstycket är det skönt. Ligger felet i mitt huvud eller i min kropp? ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2014
Hej.
Först av allt vill jag att du skall veta att det inte är något fel på dig, vare sig i ditt huvud eller i din kropp. Det kan hända att det inte är det du vill höra - men med tanke på din ålder så kan det helt enkelt hända att du inte är riktigt redo för sex ännu? Du skriver att du du inte blir så kåt, och att du inte tycker att det alltid är så skönt heller - och vet du vad, då tycker jag inte att du skall ha sex de gånger det känns så.
För att sex skall kännas bra - vare sig man gör det ensam eller tillsammans med en annan person så är det viktigt att man har lust att göra det. Om man inte känner sig upphetsad eller inte tycker att det är skönt så skall man inte göra det. Ja, det kan hända att den andra personen vill och att hen förväntar sig det - men man har rätt att säga nej om man inte känner sig så sugen just den gången och det är ingenting man behöver skämmas över.
Jag vet att då man nyligen har inlett sitt sexliv tillsammans med en annan person så känner man sig väldigt vuxen eller mogen, men en del av att faktiskt vara mogen är att inte göra saker bara för att andra förväntar sig det. Sex skall ju vara roligt!
Att du inte har kommit då ni har haft sex är inte alls onormalt. Det är ganska vanligt att flickor/kvinnor har svårt att komma endast genom penetration (in-ut-in-ut) och då behövs ofta att antingen man själv eller partnern tillfredsställer en t.ex. med handen samtidigt som man har sex. Så handlar det förstås om hur avslappnad man är och om man överhuvudtaget är upphetsad.
Jag tycker att du skall slappna av och lära känna din kropp själv först. Pröva dig fram med att onanera på olika sätt - alla är olika och tycker om olika saker. Det är nog jättesvårt för din kille att veta hur han skall göra det skönt för dig om du inte vet det själv. Jag tror med andra ord inte alls att det är något fel på dig, inte i huvudet och inte i kroppen - men du behöver ge det lite tid. Bara för att man fysiskt KAN ha sex betyder inte att man måste eller nödvändigtvis är beredd att ha det. Din egen viktigaste uppgift är att se till att du inte ställer upp på sex om du inte känner att du vill göra det, för i värsta fall leder detta till problem längre fram. Du har en skyldighet att ta hand om dig själv och du har all tid i världen att ha sex sen då det känns som att du verkligen vill det.
Ta hand om dig själv!
Kramar
Tessi