PANIKKKK ! super tacksam för snabbt svar
02.05.2021
Hej!!
Jag och min pojkvän hade sex, ganska snabb takt. Han håller på bakifrån o så for imisstag hans kuk ut och fo in i analen, men inte ända in då jag märkte det jätte snabbt. Tog så ont att jag tänkte spy. Är det farlit om den far in i analen? Har jätte ont i hålet och kan inte ens fara på vessa och bajsa.. Hups

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2021
Hej,
Jag förstår att smärtan var riktigt intensiv. I ändtarmen har man två stycken ringmuskler, dels den yttre, som till en del är viljestyrd, men även en inre (som finns en bit högre upp) och som normalt är stängd. Det är därför man vid analsex måste ta det så långsamt eftersom det tar 15-20 sekunder av jämnt tryck för att den inre muskeln skall öppna sig.
Så det som hände var antagligen att han snabbt stötte in i din anal - där den första ringmuskeln öppnade sig men den andra inte gjorde det. Vilket precis som du skriver kan vara ofattbart smärtsamt - i all synnerhet då det sker överraskande.
Om man upprepade gånger är med om det så finns det en risk att den inre muskeln skadas, men av denna förhoppningsvis enda gång, så tror jag inte att du behöver oroa dig för någon bestående skada.
Jag gissar att en del av smärtan som finns kvar nu beror på att du minns hur ont det gjorde (eftersom det fortfarande är ömt) och då spänner du dig - vilket leder till mer smärta. Försök att slappna av. Drick mycket och ät gärna sådant som innehåller mycket fibrer för att din avföring inte skall vara så hård. Smärtan borde avta inom det närmaste dygnet - men om det inte skulle göra det eller om det skulle bli värre så tycker jag att du skall kontakta en läkare eller tala med en barnmorska på preventivrådgivningen.
Om det känns som att det är sprickor vid ändtarmsöppningen och att smärtan kommer från dem så kan du vid apoteket köpa en salva som heter Sheriproct Neo som kan hjälpa lite (används normalt vid hemorrojder), alternativt Emla-salva (bedövningssalva). Med Emla skall man minnas att den svider en hel del först då man smörjer med den.
Hör av dig på nytt om det är någonting du funderar över.
Kram,
Tessi