Paranoid
16.01.2019
Hej jag är och min pojkvän har sex regelbundet. Varje månad är jag jätte paranoid över att jag ska bli gravid. Jag tänker på det hela tiden fram till min mens kommer. Då lugnar jag ner mig i några dagar och sedan blir jag jätte paranoid igen fram, tills nästa mens. Vi använder kondom varje gång men jag är ändå orolig. Vad ska jag göra för att inte oroa mig hela tiden? skulle jag borda böja med P-piller för att minsk risken att bli gravid eller vad skall jag göra? moi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Det påverkar definitivt sexlivet, och hela resten av livet också negativt om man hela tiden går omkring och oroar sig. Därför tycker jag att det skulle vara en god idé om du övervägde att börja använda något hormonellt preventivmedel. T.ex. p-piller, p-ring, p-stav eller spiral. Det finns ganska många olika alternativ att välja på.
Jag tycker att du skall ringa och boka en tid till preventivrådgivningen och gå dit och diskutera vilka olika alternativ som finns och tillsammans kan ni säkert komma fram till vilket som skulle passa dig bäst.
Kram
Tessi