Samlag
24.03.2019
Hej finns det nåt sätt att göra så man inte kommer så snabbt när man har samlag
Å en snabb fråga till har en flickvän fast ändå tänker ja på att ha samlag me andra flickor varför ? 8008

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2019
Hej,
Hur snabbt man kommer då man har sex beror dels på hur upphetsad man är, hur skönt det är och hur bra man är på att kontrollera det. Till en viss del brukar det bli lättare att kontrollera det med tiden, d.v.s. att det är ganska vanligt bland unga killar att de upplever att de kommer för tidigt.
Det du kan göra är att öva på egen hand, t.ex. då du onanerar. Då du känner att du närmar dig utlösning så saktar du helt enkelt ner så att upphetsningen får lägga sig lite, och då du känner att det har lugnat sig så kan du fortsätta. Detta kan du sedan göra då du har sex också, och förhoppningsvis så blir du bättre på att känna igen signalerna från din egen kropp och kontrollera saken.
Så skall du också komma ihåg att ett genomsnittssamlag inte räcker så länge som det framstår på film. I porrfilmer får man lätt uppfattningen att man håller på hur länge som helst, men filmerna är oftast klippta så att det kan vara flera dagars "arbete" som sedan klipps ihop till att se ut som ett och samma ligg. Rent statistiskt så brukar ett "vanligt" samlag (d.v.s. utan förspel medräknat utan bara in-ut fasen) räcka runt tre minuter. Det betyder ju inte att man måste "nöja sig" med tre minuter, men bara att man skall komma ihåg att det inte nödvändigtvis är ett självändamål att hålla på hur länge som helst.
Det är helt normalt att man fantiserar även om andra än sin partner, och jag tycker inte att man skall göra en så stor sak av det. Det är fantasier - och betyder ju inte nödvändigtvis att man ens skulle vilja genomföra det i verkligheten. Fantasier är en väldigt säker form av sex, som kan tillföra mycket. Det säger egentligen ingenting om hurudan din relation till din partner är. Så bara för att du fantiserar om andra än din tjej så betyder det inte att din relation skulle vara "fel" eller att du inte är kär i henne. Låt dina tankar vandra iväg och njut av att fantisera, den sexuella energin kan du sedan använda tillsammans med din tjej och då vinner ni båda två på det.
Kram
Tessi