Sex
13.06.2018
Hej, jag är 18år och har en riktit stor sak jag har stress över jag e oskuld. Jag har jätte stor umgänges krets och ha sovd med många men alltid då de ha komi till saken har ja sagt nej. Vilket idag jag ångrar jag är enda av mina kompisar kvar å alla bara undrar men varför inte du? Jaaaa varför inte jag? Vad kan man göra för att känna mindre stress? Jag vill men vågar inte. Xd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.06.2018
Hej.
Jag förstår känslan av panik, speciellt med tanke på hur mycket det talas om sex idag och hur stor vikt som läggs vid det. MEN jag tycker att du har gjort helt rätt. Sex skall inte vara ett självändamål. Sex i sig - om du gör det bara för att göra det utan att känna någonting för personen ifråga är i stort sett meningslöst. Då kan man lika gärna sköta det själv. Så om du inte har tyckt att det har varit läge för sex de gånger du har sovit med någon - så gjorde du rätt.
Dels är det faktiskt ingenting ovanligt med att vara oskuld i din ålder, och du har maaassor med tid på dig. Ditt sexliv idag definierar inte hur det kommer att se utom en vecka/månad/år. Men jag tycker helt på riktigt inte att du skall välja den första bästa, för då är risken ganska stor att själva upplevelsen inte blir så bra som den kunde bli om det var någon du brydde dig om och som bryr sig om dig.
Så ta det alldeles lugnt. Vänta tills någon intresserar dig. Sen då man har nån form av relation så är det också lättare att berätta att man är rädd/nervös/orolig, och då har man tillsammans större möjlighet att göra någonting åt det och ta hänsyn till det. Det kommer att vara nervöst och spännande, men det är ju halva poängen. Om det inte skulle vara det så är det ju i sig någonting som inte står rätt till.
Det kommer att komma nån som gör att du förstår att det var meningsfullt att vänta. Då menar jag inte att du skall vänta tills du gift dig, utan bara att du skall vänta tills du hittar en person som intresserar dig. Jag lovar att det kommer.
Många kramar och jag håller tummarna.
Tessi