Sex
27.11.2018
Hej, jag är en kille som går i sjuan och jag vill redan ha sex jätte mycket! Är det ok att ha sex i min ålder? Är det bra för mig? Om

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2018
Hej.
Det är helt normalt att du intresserar dig mycket för sex, det är inget fel på det. Då man är i puberteten är det mycket hormoner som börjar snurra på och det väcker helt nya känslor och tankar. Njut av det! Sexuell energi är någonting helt fantastiskt.
MEN
Bara för att du väldigt gärna vill ha sex betyder inte att det skulle vara det bästa tänkbara att du faktiskt hade det. Sex i sig är inte ett självändamål, det går inte ens att beskriva hur stor skillnad det är mellan att ha sex med en random person och nån man verkligen tycker om. Så börja med att ha sex med dig själv. Fantisera och ta reda på vad du själv tycker att är skönt. Träna på att trä på en kondom. Försök lära dig så mycket du kan om ämnet (inte genom porrfilmer utan genom fakta). I det skedet då du sedan träffar någon som du verkligen tycker om och som verkligen tycker om dig så kommer upplevelsen att vara så mycket starkare.
Så mitt råd är att du skall njuta av sex med dig själv, och njuta av att vara kåt. Men att vänta med att ha sex med en annan person tills du känner att du hittat rätt person för det. Det betyder inte att ni skall gifta er, men att ni respekterar varandra och vill ge varandra en fin upplevelse. Om man har sex med en annan person men bara tänker på sig själv kunde man lika gärna bara fortsätta runka. Sex med en partner handlar om att man både ger och tar. Ta det lugnt. Du kommer nog att hinna ha sex.
Kram
Tessi