Sex som inte blir till något
20.07.2018
Hej Decibel
För en månad sedan träffade jag en kille som jag tycker väldigt mycket om och vi har försökt att ha sex, men det blir inte till något. Han kommer inte in.
Ska kanske påpeka att han har haft sex tidigare medan jag är oskuld.
De två första gångerna låg jag på rygg, men då han skulle in sade han att han inte var hård nog och blev jätteledsen. Jag försökte trösta honom, men det lät på hans underton som om det inte hänt när han haft sex i sitt tidigare förhållande.
Tredje gången försökte vi att jag skulle sitta ovanpå. Då var han ordentligt hård, tror jag, jag har ju inga referenser, men jag fick inte in hans penis i min slida. Den bara gled undan och ville inte gå in.
Jag har också försökt få honom att komma genom att ta hans penis med händerna och i munnen, då han frågade om jag ville göra det, men det går inte. Han kom inte förrän han fick göra det själv.
Jag tror inte det är det att han inte skulle tycka om mig. Vi har verkligen fallit för varandra och han säger dagligen att jag är vacker och att han älskar mig. Jag har försökt fråga om jag kan göra något annorlunda, men han har inte sagt något annat än att jag antagligen spänner mig och att han är ovan att ha kondomer. Men något måste det ju vara jag gör fel. Jag känner mig så fånig och dum och oerfaren när jag inte vet. Jag trodde att sex skulle komma naturligt. Har ni några som helst råd till mig? Oskuld

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.07.2018
Hej.
Jag förstår din känsla av osäkerhet, men vill att du släpper den. Det gynnar ingen av er att du tar på dig "skulden" för att det inte har funkat. Det är inte någons fel, och det kommer att ordna sig.
Då man skall ha sex med en ny person är det alltid spännande, oavsett om man har haft sex tidigare eller inte. Det enda undantaget är om man är jättefull - men det är knappast något recept för lyckat sex det heller. Speciellt spännande blir det om man tycker om den andra och bryr sig om vad hen tänker.
Så jag tror faktiskt inte att det enbart skulle bero på dig att det inte har funkat, utan sannolikt på er båda. Och som jag redan tidigare skrev så är det inte någons "fel" och det går att lösa. Det berättar ingenting om hur ert sexliv kommer att se ut framöver. Det finns några grejer som du/ni kan tänka på.
Det är helt mänskligt att du spänner dig. Speciellt med tanke på att du är oskuld och inte heller riktigt vet hur det skall eller kommer att kännas. Jag vet inte hur eller om du har onanerat tidigare, eller hur van du är vid att föra upp saker i slidan. Och egentligen går det kanske inte att jämföra heller. Saken är ändå den att ju mer upphetsad du är själv, desto mer utvidgas din slida/slidmynning av sig själv. Det att man spänner sig är bara delvis viljestyrt - så man kan inte alltid helt påverka det, men ju mer upphetsad och våt du är desto lättare är det för honom att komma in. Glidmedel är alltid roligt, oavsett om man blir jättevåt själv eller inte. Ochså då man har petting eller onanerar så är glidmedel kul. Det kan man köpa i nästan alla butiker och på apoteket. Om ni använder kondom så skall ni använda ett vattenbaserat glidmedel, inte oljebaserat. Det står på förpackningen.
Hans stånd kan också svaja till för att han är nervös. Även om han har haft sex tidigare så betyder det ju inte att han alltid skulle känna sig som en expert, och ju mer man tycker om någon - desto större blir pressen på att lyckas (och frustrationen då man inte gör det). Ta det lugnt helt enkelt. Om han inte hålls jättehård eller mjuknar lite i något skede så skall ni inte ge upp. Gör någonting annat en stund tills han blir hård igen. Lättast är det om man försöker att inte alls tänka på det eller tillskriva det någon betydelse. Lägg honom på rygg och kyss honom på munnen/halsen/magen/ljumsken en stund tills han blir hård igen, och då tar ni nya tag. Han kan göra detsamma - det finns massor av saker man kan göra medan man väntar på att han skall bli hård igen, så det finns verkligen ingen anledning alls att stressa. Om han är ovan vid att använda kondomer så kan det också vara ett stressmoment, vilket givetvis inte innebär att ni skall slarva med det, men det kan bara bra att minnas att det finns alternativ.
Det jag alltså nu tycker att ni skall göra är att ta det lugnt och försöka pånytt. Ha ett jättelångt förspel. Gör saker som ni vet att den andra tycker om och var inte rädda för att vara ganska specifika. Dels är det ganska upphetsande att få veta vad den andra tycker om och dels sparar det tid då man inte behöver gissa sig fram. Använd gärna glidmedel så att han fingrar dig redan innan han försöker komma in med sin penis, då är du antagligen lite mer öppen och din kropp är mer beredd på hur det skall kännas. Det kan vara en idé att han ligger på rygg och du sitter ovanpå, då kan du styra lite själv och bestämma takten. Var inte rädd för att använda handen då du för in honom (på film får de alltid själva penetrationen att se så smidig ut, men det är väl nog mer en regel att man får hjälpa till lite med handen. men även här underlättar glidmedlet. Om han skulle bli mjuk så sitter du kvar ovanpå honom och kysser honom och rör dig ovanpå honom tills han blir hård igen.
Det ordnar sig! så länge ni känner att ni litar på varandra så har ni all tid i världen, och det kommer att bli hur bra som helst. Slappna av och lycka till.
Många kramar
Tessi