Sexleksak?!
23.12.2017
Hej! Hur får man tag på sexleksaker? Är 16år och börjar bli stressad på min sexlust, men har ingen/kommer inte ha pojkvän på länge. Hur kan man få tag på sexleksaker, vill ju gärna inte att mina föräldrar skulle veta om det så det skulle vara svårt att beställa.. vad skulle vara en bra första sexleksak till en 16årig oskuld tjej?.. Hjälp! Iik

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2018
Hej.
Lättast är det att köpa sexleksaker via nätet, men det är givetvis ett problem om man ännu inte är myndig och har eget bankkort. Det andra alternativet är sexbutiker, som det tyvärr inte heller finns så många kvar av (antagligen för att det är så mycket lättare och anonymare att handla på nätet). Många av dessa har också 18-års åldersgräns, men jag har aldrig hört att någon skulle ha blivit utslängd eller portad för att de hade varit för unga.
På vissa apotek sälj en serie sexhjälpmedel som heter Amoa (sexhjälpmedel är bara ett annat namn för samma sak) men de har inte alltid varorna i lager utan brukar beställa in dem.
Så dina möjligheter just nu är tyvärr lite begränsade. Antingen söker du upp en sexbutik irl och går in där, eller så försöker du be en äldre kompis handla åt dig på nätet och du betalar kompisen. Men jag förstår om det också känns krångligt eftersom sexlivet i allmänhet är väldigt privat.
Det du då har att välja på är olika föremål du kan hitta hemma, varav kanske duschen funkar bäst. Det beror ju lite på hur du onanerar i allmänhet, om du tycker om att smeka dig utanpå eller också inuti. Man kan använda nästan vilka föremål som helst som dildo, bara man ser till att de är rena och att de inte kan gå sönder. Vid behov kan man trä på en kondom så är de garanterat renare. Stor skillnad kan också göras med hjälp av glidmedel, antingen "riktiga" glidmedel som du kan köpa i butiken/på apoteket, eller t.ex. kokosolja. Dessa gör att beröringen känns lite annorlunda så att det kan kännas helt nytt fast det är samma gamla hand.
Lycka till, och försök hålla ut tills du är 18 och får handla på nätet :)
Kram
Tessi