Sexuell hälsa
08.04.2019
Hej har haft sex i helgen. Nu är det två dagar efter och det känns fortfarande konstigt i underlivet. Det är som en liten stickande känsla som om du skulle vara något där som inte förut. Vad kan detta vara? Går på minipiller kan det ha någonting att göra med dem? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2019
Hej.
Jag vet ju inga detaljer kring sexet ni hade, t.ex. hur länge ni höll på, om han kom i dig o.s.v., men det är inte speciellt ovanligt att man kan känna av att man haft sex även efteråt. Dels kan det ju hänga ihop med storleken på din partners penis, om han är stor - eller om du i början av samlaget inte var tillräckligt våt så uppstår det ganska lätt små sprickor vid slidmynningen eller i slemhinnan och de kan kännas efteråt. Det är inte farligt och går ganska snabbt över. Det man kan göra i detta fall är att använda glidmedel så uppstår inte sprickorna lika lätt.
Ett annat alternativ är om han kom inuti dig att sperman krånglat till det lite med pH-balansen i slidan så att slemhinnorna är lite irriterade. Det är inte heller farligt, och går i de flesta fall över av sig själv. Men om du tycker att symtomen blir värre så kan du kolla upp saken. Ring då t.ex. till preventivmottagningen och be dem lägga en remiss till bakterieodling.
Så vet du givetvis bäst själv om det kan finnas någon risk för könssjukdomar. Det känna ganska osannolikt att du redan i detta skede skulle få symtom om du smittades vid detta samlag, men beroende på när du hade sex senast så kan symtom dyka upp också ganska långt senare - eller inte alls. Så om du är osäker på om du kan ha nån könssjukdom så skall du testa dig. Då kan de lägga remisser även till detta från preventivrådgivningen.
Men det du kan göra själv är givetvis först och främst att känna efter med fingrarna om någonting känns annorlunda än det brukar, och om det är en specifik punkt som irritationen känns på eller om det är lite överallt. Du kan också försöka titta efter med en spegel. Tveka inte att ta kontakt med preventivrådgivningen om det är någonting du funderar över.
Kram
Tessi