Sexuell myndighet
03.04.2019
Hej! Vad innebär det psykologiskt att vara sexuellt myndig och vad kan det ha för konsekvenser för en tonåring att vilja ha sex och ge samtycke trots att den är under femton? Jag hade sex med någon jag verkligen ville ha sex med när jag var tretton och den var sjutton, och har inte märkt några problem nu i efterhand. Kan jag vänta mig framtida psykiska komplikationer? Jag har hört att man kan få det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej.
Då det handlar om den psykiska biten så är det nog mer frågan om att bli psykiskt mogen än psykiskt myndig. Sexuell myndighetsålder har alltså mer att göra med den fysiska biten, medan mognad -både fysisk och psykisk, kan vara helt oberoende av det.
Nåväl, det att vara tillräckligt psykiskt mogen för att ha sex handlar dels om att du förstår vad sex innebär, du förstår riskerna, och vikten av samtycke. Du förstår att sex handlar om att kunna ta ansvar för både sig själv och sin partner. Som 13-åring var du antagligen inte mogen att ta allt detta i beaktande (eftersom du då antagligen skulle ha insett att det var en risk du utsatte dig för, och att personen du hade sex med borde ha förstått att du ännu var för ung.) Det betyder inte att man inte skulle kunna ha goda upplevelser av sex redan innan man når sexuell myndighetsålder - det finns ingen magisk gräns på när man är psykiskt mogen att ha sex - som skulle garantera att det alltid skulle vara lyckat efter det. Man kan ha sex i en tidig ålder och ha goda upplevelser - eller ha sex i en sen ålder och ha dåliga upplevelser där man känner sig väldigt utnyttjad - det handlar alltså inte om ålder utan om just mognad och förutsättningar.
Jag är glad att du hade en fin första upplevelse. Ja- du var väldigt ung, men det betyder inte alltid att resultatet skulle bli dåligt (lika lite som det betyder att resultatet alltid blir bra om man väntar längre). Men antagligen handlade det om att du och din partner ville samma sak, och att ni upplevde att ni var trygga tillsammans. I en optimal värld skulle den första upplevelsen alltid vara sådan, men tyvärr är det ju inte alltid så - och kanske i all synnerhet inte om man är så ung som du var eftersom man oftast inte innebär vad sex är (hur det går till, hur kroppen fungerar, hur prevention fungerar, hur sex ändrar på relationen m.m). Även om man som 13-åring helt och fullt känner att man VILL ha sex - så betyder det ändå inte att man nödvändigtvis vet vad man ger sig in på.
Det är inte ett sammanträffande att det finns en skyddsålder på sex (16 år). Det beror inte på att vuxna skulle vilja missunna barn att ha positiva sexuella upplevelser. Men dels är långt ifrån alla 13-åringar fysiskt mogna för sex (könsmogna) och dels handlar den psykiska mognaden om väldigt många olika faktorer som man inte kan ha kapacitet att förstå då ännu.
Om du fortfarande tänker på din första sexuella upplevelse som enbart positiv så tror jag inte att du behöver vänta dig några negativa följder av det. Även om jag tycker att personen du hade sex med gjorde någonting fel som hade sex med ett barn, så har du rätt att minnas det som en god upplevelse om det var det. Och om du inte har några trauman eller negativa känslor som du förknippar antingen med den händelsen eller med sex i största allmänhet så tror jag inte att det kommer att dyka upp nu heller.
Kram
Tessi