Shabababado
20.11.2019
Hej, jag är en tjej på 13 sommrar. I början av sommarlovet fick jag e kille. Nu ca 6 månader senare vill han ha sex. Jag vill oxå men jag vet inte hur jag gör! Hur gör man? Vilka e bra ställningar?
Tacksam för svar (:

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2019
Hej,
Med tanke på din ålder så är det ingen brådska med att ha sex, ni har hela livet framför er så jag tycker absolut att ni skall vänta tills ni båda två är säkra på att ni verkligen vill. Bara för att han vill ha sex betyder inte att du skall ställa upp på det om du själv känner dig osäker - för då handlar det inte om sex utan om någonting helt annat.
Det finns också massor med andra saker man kan göra medan man väntar på att ha sex. Börja med att kyssas och hångla - och ta det framåt i den takt som känns bra för er båda. Då blir inte heller steget från smeksex till vaginalt sex så stor, och man känner sig kanske inte lika osäker.
Alla former av sex är bättre om man känner sig avslappnad, och ett sätt att slappna av är att man litar på personen man skall ha sex med. Lär känna varandra ordentligt, både som vänner och som partners så vågar ni säga vad som känns rätt och vad som inte gör det. I detta skede skall jag påminna dig om att skyddsåldern för sex i Finland är 16 år, så det är ännu ett tag dit. Jag vet inte hur gammal din pojkvän är men om ni båda är lika gamla så tycker jag att ni skall vänta ännu - och om han är äldre än du så tycker jag också att ni skall vänta. Sexet blir bättre om man inte förhastar sig - och det gäller alla.
Då det kommer till att "inte veta hur man skall göra" så löser det sig själv bara båda är med på det som händer. Man behöver inte låtsas som att man vet eller kan allting utan känn efter helt enkelt. Den positiva saken är att ni har varit tillsammans så pass länge att ni redan känner varandra och inte behöver känna er generade över någonting.
Oroa dig inte. Det kommer att bli jättebra.
Kram
Tessi