Svider
02.08.2019
Hej
Har nu haft samlag med min pojkvän rätt länge men nyligen har jag börjat känna att det svider i mellan slidan och anal öppningen och svider flera dagar efteråt när man går på wc och kommer i kontakt med urin. Vet inte vad jag ska göra har försökt med glidmedel men är nog rätt våt normalt, vet inte om det påverkar men brukar också raka mig där nere
Ojskipoiski
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.08.2019
Hej Ojskipoiski,
Det låter som om du fått sprickor/skör hud mellan analöppningen och slidöppningen. Det som kan hjälpa är att du pausar rakningen ett tag där, samt att ni under en kort period har annat sex än penis i vagina-sex så du låter huden läka. Ni kan ha smeksex, oralsex eller pausa helt om ni känner det känns bättre. Det kan ta en tid innan huden är läkt, upp till 2-3 veckor. Om huden utsätts för friktion eller annat så fördröjer detta läkningen.
Du kan gärna smörja huden mellan slidan och analöppningen med lite salva, t.ex vitt vaselin för att ge bättre förutsättningar för huden att läka. Smörj gärna 3 gånger per dag, morgon-middag-kväll och försök att använda trosor som inte skaver på det området - stringtrosor är trosor som skaver väldigt mycket i just det området, så använd hellre boxers eller hipsters. Om du kan, sov gärna utan trosor så mycket det går så området får luftas. Och kom ihåg! Använd aldrig tvål när du tvättar underlivet, underlivet skall endast tvättas med ljummet vatten. Tvål torkar ut och gör huden och slemhinnorna ännu skörare!
Kram!
Malin Wiik-Norrman