Svider efter sex
03.09.2018
Hej!
Jag har väldigt nyligen börjat använda p-ring, och allting går som det ska och jag trivs jättebra med den. Mitt problem är dock att efter att jag och min pojkvän har haft sex så börjar det svida både för mig och för han. Han kan bli uppsvälld där nere och jag kan känna ett obehag att ha sex igen eftersom det börjar svida och ta ont för mig också efter att vi har haft sex.
Detta begränsar ju oss lite och leder till att vi skippar det eftersom det tar ont för båda. Råkar någon av er veta vad detta kan bero på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej.
Det är inte så lätt att veta varför det börjar svida för er båda efter sex, så jag tycker nästan att det är någonting ni borde kolla upp. Jag tror inte att det har att göra med din ring, men det är inte heller någonting jag kan vara säker på. Ni kan testa med att ta ut ringen medan ni har sex, OM det skulle vara så enkelt som att den är lite i vägen och att det är därför ni får ont. Så länge ni kommer ihåg att lägga in ringen igen efteråt så är det inte ett problem att ta ut den medan man håller på.
Om ni testar det, och det inte funkar så tycker jag att ni skall testa med glidmedel. Jag menar då inte att du nödvändigtvis skulle vara så torr att det skulle innebära ett problem, men minskad friktion mot huden kan leda till mindre sveda. Så det är nog värt ett försök. Glidmedel kan ni köpa på apoteket eller i nästan vilken butik som helst.
Har du några andra symtom? T.ex. konstiga flytningar? Svampinfektion är någonting som kan drabba både killar och tjejer och ibland kan man märka det som sveda och irritation i huden. Men om du inte har några tydliga symtom på det (klåda och gryniga, vita flytningar) så tycker jag att du skall boka tid till preventivrådgivningen/familjeplaneringen och bli undersökt. Beroende på om du/han har haft oskyddat sex tidigare så finns det också orsak att testa sig för könssjukdomar.
Huvudsaken är att man hittar en lösning på problemet, så att ni inte måste skippa sexet. Det löser sig nog.
Kram
Tessi