urinvägsinfektion
29.01.2019
Hej!
För ca 2 år sen hade jag en pojkvän och vi hade sex (han bodde lite längre ifrån så vi träffades inte så ofta och därför hade inte vi sex så ofta och dethär var första gången vi hade sex och vi hade kondom) och några dagar efter det fick jag problem med att kissa, kändes som urinvägsinfektion, (men vet inte om det var för han var ganska stor och jag var inte så kåt så kan hända att jag sprack lite?) kommer inte riktigt ihåg att om det blev bra då igen efter en vecka eller var det en längre tid, men det blev bra en lång period. Men nu återkommer det att jag ibland kan ha problem att kisaa, att det känns som att jag kommer att pissar på mej hela tiden fast jag gör inte det.
Har hört att man kan få urinvägsinfektion av att ha sex om man inte går och kissat efteråt, stämmer det? men kan jag ha haft urinvägsinfektion för att det blev bra där emellan, och nu när jag får det har jag det i ca 2 veckor och då går det bort och har inte tagit någon antibiotika eller något.
Igår när jag läste om urinvägsinfektion så stog det att om infektionen går vidare i livmodern och äggstockarna kan man bli steril, så finns det risk att jag är steril?
<3 tack för svar orolig:-)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Det är inte helt ovanligt att man kan känna av symtom från urinvägarna efter att man har haft sex, speciellt om man är känslig. Dels så är det inte alltid så lätt att veta exakt varifrån känningarna kommer (d.v.s. om de kommer från urinvägarna eller från slidan) och dels är sex till sin natur lite klottigt och bakterier förs lätt över från ett ställe till ett annat vilket kan resultera i infektioner.
Om du nu känner av irritation från urinblåsan, antingen i form av värk, att det svider då du kissar eller att du måste kissa ofta så föreslår jag att du börjar med att försöka dricka så mycket som möjligt, och gärna äta mycket c-vitamin så att dina urinvägar skulle spolas rena. Blir symtomen värre så skall du kolla upp saken på hvc. Det är inte bra att gå omkring med urinvägsinfektion och om den har nått en viss punkt så går den inte över av sig själv. Så symtomen bör gå över på max ett par dagar eller också skall du uppsöka vård så att de får ta ett urinprov och kolla vad som är på gång.
Att det skulle leda till sterilitet eller inflammationer i livmodern känns inte speciellt sannolikt, livmodern är ju så att säga en helt annan hålighet och det finns ingen direktförbindelse mellan urinblåsan och livmodern. Däremot är det inte så ovanligt att urinvägsinfektioner som lämnas obehandlade sprider sig till njurarna och det är nog inte heller någon höjdare.
Kolla upp saken om du ännu har besvär, och ta det till vana att alltid dricka mycket då du börjar känna av symtomen så kanske du klarar dig med blotta förskräckelsen.
Kram
Tessi