Vad göra
03.11.2015
Hej
Via tinder kom jag i kontakt med en halvbekant, bara vetat vem han va för hans namn. Jag visste vem han var och han tror jag inte hade så bra koll vem jag var. Nåja vi träffades ute på krog och drog på efterfest med han och några. Kunde inte ligga med han då hade mens men gjorde andra saker då. Har inte visat mitt fullaste intresse mot honom mera han som visat sitt intresse. Han har skickat han tycker jag ser bra ut, och att han helt enkelt sku va sugen på mig. Snappat undrar vart jag har varit när jag varit ute och sådant. Nåja nu har han dissa mig eller liksom bara släppt mig, gett upp. Han svarar inte när jag skickar någon allmän snap eller så. Och såklart så skulle jag vilja träffas och ha sex med han nu när han inte visar det där intresset likadant. Saknar natten vi spenderade ihop och tänker ofta på hur det sku va om vi hade sex. Sett han några gånger på stan och blir mer sugen. Jag vill inte skicka och ta initiativet jag vill liksom att han ba, Oj fan saknar henne, ja tror jag hör av mig, eller söka kontakten på krogen när vi e ute. Så va sks ja göra för att han ska ba oh damn, att han ska få den känslan igen, ja ni fattar säkert. alternativt glömma han å fördök att skala av han när jag srt han på stan eller sociala medier

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.11.2015
Hej!
Hm... hm... Oavsett detaljer, som tex hur man träffats, så är det här med att få/behålla/återuppväcka någons intresse alltid lika knepigt. Sällan fattar man egentligen för det första vad det var hos en själv som fick en annan person att intressera sig för en (romantiskt/sexuellt/vänskapligt/beundrande...), så då är det ju himla svårt att återskapa det. Om det ens går, för man gör ju bara ett första intryck en gång, man kan bara väcka det där omedelbara intresset en gång. Sedan är man redan bekant och då reagerar inte ens hormonerna i hjärnan på samma sätt längre som första gången man fick upp ögonen för varandra.
Tyvärr är det ju också lite felet med de här tjänsterna i stil med Tinder som är helt och hållet utseendebaserade. Du har ingen aning om hurudan den levande, rörliga människan med personlighet, utstrålning och ett huvud fullt av åsikter, tankar och känslor är på basen av en endaste ögonblicksbild - som dessutom ofta är mycket noggrannt utvald för att visa endast en viss sida av en människa. Det du faller för är så himla ytligt...
Nå, han hade eventuellt sett dig redan innan han såg dig på Tinder. Men jag gissar att man åtminstone delvis går in på Tinder med inställningen att man kanske inte hittar Den Stora Kärleken där, utan kanske mera någon att ha kul med, lära känna och kanske ha något romantiskt/sexuellt tillsammans med för ett kortare eller längre tag. Så då ser man på den personen med de "glasögonen", vilket också kan göra att man lika lätt tappar intresset sedan. Det blir oundvikligen ytligare, mer lekfullt - eller själviskt om man har otur.
Man kanske också mera förutsätter att den andra personen ska tycka detsamma, ha gått med i Tinder av samma orsaker, så då tror man att det exempelvis är mera okej att bara ha en kort grej tillsammans, liksom "pröva på utan att förbinda sig till att köpa". Kommer något annat mer lockande emot, så tror man kanske att den tidigare ska förstå det. Det kanske var så enkelt att han hittade någon ny att titta närmare på på Tinder och då glömde han dig? Jo, det är säkert inte kul att höra, men vad vi förstått är det så det här spelet ofta spelas. Undantag finns, men om man inte uttalat reglerna tydligt kanske man spelar enligt olika regelverk...
Nå, hur återuppväcker man någons intresse? Skulle han inte redan ha visat sitt ointresse genom att inte svara när du skickat snappar, så skulle jag ha föreslått att du kontaktade honom igen via antingen Tinder eller något annat socialt media. Men här kanske krävs någon f2f-handling för att han ska bli intresserad igen. Och vet du, då tvivlar jag en smula på taktiken att klä sig sexigt och gå fram till honom på krogen och försöka ragga upp honom på traditionellt vis. Du behöver kanske göra något oväntat, något outside-of-the-box, något som får honom att se dig i ett helt anna ljus. Jag vet inte vad som skulle passa, eftersom jag inte vet något om honom, så nu får du försöka hitta på något. Något som får honom att se människan, inte bara utsidan. Visst kan det fortsättningsvis vara något som får honom att tänka på något mer intimt tillsammans med dig, men inte nödvändigtvis. Vad kan du göra för att sticka ut ur mängden (av Tinder-möjligheter)?
Slutligen kan det kanske tåla att sägas att ibland är det kanske inte en viss människa man saknar, utan egentligen är man mera ensam, uttråkad, kärlekstörstande, kåt eller känner sig missnöjd överlag med livet. Men då är det liksom bara lättare att tänka på någon man känner, någon man varit tillsammans med eller någon man gillar speciellt mycket, än på en främling. Man har lättare att fantisera om bekanta än om ansiktslösa "någon". Så det tål alltid att funderas på: är det just honom du saknar, eller bara någon överlag :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott