Våldtäkt
30.11.2018
Om jag berättar att jag har blivit våldtagen åt en korator... Och jag inte vill anmäla.
Kan hon anmäla då? Det var 6 månader sedan. Blabla

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2018
Hej,
Om en person som är under 18 år har blivit våldtagen så har alla som jobbar inom social- eller hälsovården en laglig skyldighet att göra en barnskyddsanmälan om saken. Det är med andra ord inte någonting kuratorn kan välja själv om hen vill göra eller inte, utan hen måste göra det, eftersom det annars skulle vara att begå ett tjänstefel. Men poängen med att göra en barnskyddsanmälan är ju att du skall få den hjälp som du behöver, inte primärt att få fast förövaren.
Det jag hoppas att Du funderar över är varför du isåfall inte vill göra en anmälan. Orsakerna kan ju vara många, och jag känner inte till ditt fall. Men jag föreslår att ifall att du väljer att inte tala med kuratorn så skulle du ringa och tala med brottsofferjouren, som kan ge dig stöd och svara på frågor. De kan också hjälpa dig tänka igenom det som har hänt och berätta hur processerna i allmänhet går till. Deras kontaktuppgifter hittar du här och du kan tala svenska med dem.
En våldtäkt är aldrig offrets fel, och det är inte du som skall gå omkring och bära på skulden eller skammen över det som har hänt. Det är viktigt att du talar med någon om det som har hänt och att du vågar be om hjälp. Jag hoppas att du låter någon hjälpa dig.
Kram
Tessi