Vän som är bipolär
30.07.2021
Jag har en vän som nyligen fått diagnosen bipolär sjukdom. Jag vet inte vad det är kan ni förklara vad det innebär och hur ska man hantera en sådan person? Hon har mått ganska dåligt o kände sig nere i flera månader men också vissa dagar va hon överaktiv tills hon tillslut fick sin diagnos. Det dåliga måendet har följt av en period med instabila hemförhållanden, kan det bero på det? En hjälpsam vän
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
03.08.2021
Hej,
Din vän har fått diagnosen bipolär sjukdom och nu undrar du vad det innebär och hur du ska bemöta henne. En sån fin vän du är som ställer dessa frågor! Många duckar för psykisk ohälsa och psykisk sjukdom för att man inte vet vad det är och hur man ska bemöta den sjuke.  Det som alltid är viktigt, oavsett vilken sjukdom en nära har drabbats av, är att man funderar noga på sina egna gränser och håller dem så att man själv inte dras in för mycket i sjukdomen. Det är en svår balansgång, man kan inte bli smittad av psykisk sjukdom men som nära till den sjuke kan det bli tungt och därför är det så viktigt att känna sina egna gränser och inse att man inte har ett ansvar för personens mående -det är vårdpersonalens ansvar. Så hur bemöter man då en person med bipolär sjukdom? Svar: Som en människa. Viktigt naturligtvis att vara såpass insatt i sjukdomen att man vet vad som hör till sjukdomen, men där inombords finns din vän kvar -antagligen ganska stukad och omtumlad och behöver orientera sig i en ny livssituation vilket innebär en livskris. Det kan också ta en tid innan medicineringen fungerar så bra som den kan och ska göra.
Att ens hemförhållanden varit utmanande orsakar inte bipolär sjukdom, däremot kan stor stress presdisponera att sjukdomen bryter ut.
Det finns mycket information om Bipolär sjukdom, det är bra att googla och läsa på så länge du medan du söker information använder dig av bra sidor som är vetenskapligt förankrade. Håll dig helst borta ifrån bloggar och forum och facebookgrupper tills du har lärt dig om sjukdomen. På de här andra ställena man läser skriver ofta de som mår sämst och det är skrämmande läsning för vem som helst.
Det här under har jag kopierat rakt av från mieli.fi:
"Bipolär sjukdom, eller bipolärt syndrom, är en långvarig och i hög grad ärftlig psykisk sjukdom. Sjukdomen karaktäriseras av humörsvängningar som avviker från det normala: efter depressiva perioder följer intensiva maniska perioder samt så kallade blandade perioder. Däremellan kan de drabbade ha symtomfria perioder, eller perioder då symtomen är mycket lindriga. Bipolär sjukdom delas in i två huvudtyper. Bipolär sjukdom typ I kännetecknas av depressiva, maniska och blandade perioder. I bipolär sjukdom typ II är de maniska perioderna mindre extrema, så kallade hypomaniska skov. Hypomaniska skov är inte så allvarliga att de skulle orsaka betydande svårigheter på jobbet eller i sociala relationer. Bipolär sjukdom debuterar ofta i tonåren eller i tidig vuxen ålder. Alkohol- eller drogrelaterade problem är vanligare än normalt bland de drabbade. Stort alkoholintag kan stärka både de maniska och de depressiva perioderna. Omkring en procent av befolkningen lider av bipolär sjukdom. Tidigare var namnet på sjukdomen manisk-depressiv sjukdom eller manodepressiv sjukdom."
Gå gärna in på länken och läs mer om Bipolär sjukdom där, jag rekommenderar även att du googlar på olika föreningar och även läser på Käypähoito som även de har bra information på svenska.
Det finns så mycket att läsa och lära sig om Bipolär sjukdom så det är svårt att kortfattat berätta här i svaret, men jag hoppas att du fick hjälp att komma igång och läsa på på bra sidor. Det finns anhörigföreningar som till exempel FinFami som har bra information.
Varma hälsningar,
Diana