stress
14.12.2020
Hej! Då jag och min pojkvän har sex så tar det ont då han är ovanpå mig men när jag är ovanpå honom så tar de inte alls ont. Vågar inte heller säga att de tar ont, eftersom jag redan sa att han var mitt första ligg.. Vad kan det bero på?
Tack fö svar :) Stressad..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.12.2020
Hej,
Som jag förstår det på din fråga så är din pojkvän din första. Jag vet inte hur många gånger ni har haft sex, men jag kan konstatera att det i de allra flesta fall är väldigt spännande då man har sex med en ny partner (även om det inte skulle vara ens första gång) och att man därför oftast spänner sig, vare sig man märker det eller inte.
Min gissning är att det gör ont i den ställningen då du ligger under eftersom du själv har mindre kontroll då, och därför spänner dig mer. Hans penis är samma storlek oavsett vilken ställning ni har sex i - men vinkeln som han kommer in i dig kan variera lite och du själv spänner dig antagligen olika beroende på om du ligger under eller sitter ovanpå.
Jag tycker att det är jätteviktigt att du berättar för honom att det gör ont, för jag tror knappast att han vill göra dig illa eller orsaka stress för dig - men om han inte vet om det så kan han ju inte heller påverka det. Sex tillsammans med en partner är någonting man lär sig och blir bättre på hela tiden, men det är jätteviktigt att man kan tala om det. Då menar jag inte att du i den situationen behöver tillrättavisa honom om du tycker att det är obekvämt. Men innan ni börjar på så kan du be honom att gå långsamt framåt eftersom det gör lite ont. Du har ju också själv rätt att berätta hur du vill göra - så du måste helt enkelt inte ligga under om du inte tycker om det.
Jag är ganska säker på att smärtan du känner kommer från att du spänner dig, så med långt förspel, och det att ni byter plats så att du är ovanpå tills det känns okej för dig skulle antagligen göra att du spänner dig mindre. Ni kan också ha sex i en ställning där du sitter ovanpå honom men att han också sitter upp, då blir penetrationen ganska lik hur det känns då du är under men tyngden fördelas lite annorlunda och det är du själv som bestämmer takten.
Det är meningen att sex skall vara roligt och skönt - inte att man skall ha ont och inte våga säga det. Det att det gör ont betyder inte heller att det alltid kommer att göra det eller att ni gör någonting som är direkt fel - ni behöver bara göra lite annorlunda tills din kropp slappnar av.
Tveka inte att skriva in på nytt om någonting blev oklart. Jag hoppas att det löser sig <3
Kram
Tessi